|
עמוד:10
טוטו ומפעל הפיס הפושה במדינת ישראל ובעולם ושאלת הקמת בתי הימורים חוקיים מעוררים לא אחת תהיות בעיקר בקרב הציבור היהודי שומר המסורת . מהי עמדתה של התורה לגבי משחקים אלו אשר אנשים לא מעטים משקיעים בהם את רוב זמנם והונם ? במשך הדורות היו חילוקי דעות בעניין שימושו של הגורל . היתה מחלוקת למשל שהובאה בחרוזים בין האבן עזרא ור ' יהודה ממודינא באשר לטיבם של משחקי קוביה : כך כותב האבן עזרא על המשחק בקוביה : מצחק בקוביה / מכתו טריה / ואחריתו שאייה / יקולל בשערים יפזר ממונו / ויוסיף על עוונו / ומורד בקונו / בשבועת שקרים ויחשוב כי ירוויח / לעולם לא יצליח / וגם אם יונה אח / וימיו מרורים על כך מגיב ר ' יהודה אריה ממודינה : מצחק בקוביה / מלאכתו נקייה / וכוסו רוויה / בכף איש שערים ואם טוב לקונו / לאבד הונו / היות זה עוונו / אמרי שקרים יאבד ירויח / כסוחר ויצליח / וירגיל להניח / למתוק מרורים . 3 נולד בטודילה , 1164-1090 משורר , מדקדק , פילוסוף , רופא ומעל לכל מפרש המקרא . 4 השיר הנ " ל זכה לפרסום רב ופורסם במקומות רבים , ראה לדוגמה בקובץ 'ר ' אברהם אבן עזרא , ' ד ' כהנא , הוצאת אוויאסף , ודשא תרנ '' ד , סימנים עא , קיז-קיט . הזמר מאיר בנאי עיבד , הלחין ושר שיר זה בשפה פשוטה יותר ( אני מודה לבני עילאי שהפנה את תשומת לבי לגרסה זו : ( המשחק בקוביא מכתו טריה ואחריתו שאיה יקולל בשערים יפזר ממונו ויוסיף עוונו גם מורד בקונו בשבועות שקרים יחשוב כי ירוויח ולעולם לא יצליח ובימיו לא יפריח כי אחריתו מרורים יאכל בחיפזון בלי ברכת מזון גם ימצא רזון כעינוי כיפורים ילך מעיר לעיר מקומו לא יאיר והוא עני וצעיר מדלג על הרים ראשו פרוע ובגדו קרוע כי רוע ירוע לעצמו ולאחרים כל אנשי ביתו שונאים אותו ומצפים יום מותו בשמחה ובשירים המשחק בקוביא יקולל בשערים יפזר ממונו בשבועות שקרים יחשוב כי ירוויח ואחריתו מרורים 5 נולד בוונציה , , 1648-1571 רב , דרשן , חוקר ומשורר . ד"ר מרדכי מרגליות מכנה אותו "הנציג המובהק ביותר של היהדות האיטלקית ההיסטורית כלפי העולם החיצון" ( ראה אנצקלופדיה לגדולי ישראל , א ' מרגליות , הוצאת יבנה , עמ י . ( 596 השיר פורסם ב'דיוואן ' לר יהודה אריה ממודינה , הוצאת ד"ר ברנשטיין , , 1932 עמ' . 54
|
|