כ

כ

עמוד:529

השומרים, בק״מ ה 4 פנייה מערבה. שם סמלי. הוקם על אדמת קק״ל. ראשיתו )1940( כמחנה חלוצים )גבעות זיד(. בשנת 1940 התיישבה כאן קבוצת צעירים ילידי הארץ. בשנת 1943 הצטרפו אליהם עולים מברזיליה. בשנת 1958 נטשו ועברו לקיבוץ אור הנר. כפר למפגרים בשכלם )בעלי בין 45 ל 75(. הם מקיימים אורח חיים כמעט עצמאי )לפי דגם קהילת הקיבוץ(, ומועסקים במקצועות שונים )מרבדים, קרמיקה, נגרות, חקלאות ועוד(, בכפר ומחוצה לו. חברי הכפר שותפים מלאים בכל תהליך קבלת או דחיית חברים חדשים. עצמאותו הכלכלית של הכפר גדלה והולכת, תוך חתירה לקהילה עצמאית הנושאת את עצמה ללא צורך בעזרה כלכלית של הורים ואפוטרופסים. סיסמת מקימיו: ״הנח לחניכים להיות כמונו, על אף שאינם כמונו״. בהקמתו סייעה חברה נוצרית גרמנית ממדינת וירטמברג שבגרמניה. ■ כרוש שבט בדואי, במחוז הצפון, בנפת יזרעאל )נצרת(, באזור הרי נצרת תרען. כ 7 ק״מ מצפון לנצרת, מדרום מערב לרמנה )רמון(, מצפון לרמת היב. דרך ראשית 77 בקטע צמת המוביל - צמת בית רמון, בק״מ ה 57.2 בקירוב פנייה צפונה. נקרא על שם פלג שבט בדואי השוכן בו, ערב כרוש. אחד מארבעת מקומות המושב של בני שבט הבדואים ערב אל היב. )האחרים: עזיר, פרוש רמנה ורמת היב.( ■ כרזה כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת חברון(. כ 10 ק״מ מדרום מערב לחברון, כ 3 ק״מ מצפון מזרח לא זהריה. דרך ראשית 60 בקטע א זהריה - חברון, בק״מ ה 33 בקירוב פנייה מערבה. לפי מסורת מקומית נקרא על שם שיח׳ יוסף אל כרזי, כנראה אבי אחת החמולות, שאת קברו מראים במקום. בנייה על גבי חרבה )שרידים מעטים של יסודות בתים, בורות, מערות, כמה עמודים פזורים בחצרות הבתים, אבן ועליה ׳צלב מלטה׳ הנתון במעגל, עיטור דומה, שחוק, נמצא בקיר אחד הבתים, חרסים מהתקופות הביזנטית וימי הבינים(. ■ כרי דשא מקום, במחוז הצפון, בנפת כנרת, באזור חצור. כ 7 ק״מ מצפון מזרח לטבריה, כ 3 ק״מ מצפון מזרח לגנוסר, ממערב דרום לעין שבע )הנטנגון(, לחוף ים כנרת. דרך ראשית 87 בקטע צמת כפר נחום - צמת בית צידא, בק״מ ה 0.2 בקירוב פנייה מערבה. שם סמלי, בהוראה שאולה, בעקבות הכתוב בספר ׳ישעיהו׳: ״ונתן מטר זרעך אשר תזרע את האדמה ולחם תבואת האדמה והיה דשן ושמן ירעה מקניך ביום ההוא כר נרחב״. אכסניה לצליינים גרמניים, מייסודה של ה׳חברה הגרמנית של ארץ הקודש׳ )1885(.

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר