|
עמוד:1
פתח דבר משבר המשמעות בעולם המודרני לא ניתן להבין את האירועים שעיצבו את המאה העשרים , המשפיעים גם על המאה העשרים ואחת , בלי לעיין במהות האדם והאיומים על אנושיותו . המודרניות מתיימרת להיות מנותקת מתפיסת העולם שהיה בה לאדם מקום יציב בחוקיותו הנתונה של היקום . מעתה , האדם עצמו צריך בתבונתו וברצונו לגבש את החוקים ולייסד את הערכים הקובעים את התנהגותו : הוא טוען לזכותו להיות הנתין של קיומו . ייחודיותו , העושה אותו שונה כל כך משאר היצורים , מעניקה ערך ליומרותיו . הוא מתיימר להיות עצמאי בפעולתו ומסרב לקבל את נורמות ההתנהגות שלו מטבע הדברים או מן האל . מבנה הסובייקטיביות מתגבש בפילוסופיה על יסוד טיעון הקוגיטו ( cogito ) שטבע דקארט : "אני חושב - משמע אני קיים . " צורת ההכרה האבסולוטית של האני נבנית על יסוד תורת המוסר של קאנט . שניהם , דקארט וקאנט , נוקטים בתפיסתם ניתוק מפורש מכל הקשר היסטורי . ההומניזם המודרני מעניק לאדם מקום ייחודי בקרב הבריאה , אלא שדימויו אינו מובחן ואינו מוגדר . חשוב להבדיל בין האדם לבין בעלי החיים , המכונות והחפצים , אלא שהבדלה זו אין בה די כדי להגדיר את טבעו באופן חיובי . כדי למצוא קו מנחה להגדרת טבע האדם , יש לפנות אל המטפיזיקה . השאלה החשובה ביותר היום היא הבנת מהותו של היצור האנושי : מה אינו משתנה בוי מהו אמצעי הזיהוי המוחלט שלו המאפשר להגדיר את המבדיל בינו לבין מינים אחרים ביקום ומצדיק את תביעתו לחשיבות ייחודית ואת זכותו לה . נדמה שהקו המאפיין את האדם ומבדילו משאר היצורים בעולם הוא דבר שאין עליו עוררין . ודאי שאינו עניין היסטורי . הברבריות המתעוררת שוב ושוב בעולמנו היא תוצר של התפיסה המוטעית של הישות האנושית ומהות ייעודה . מדובר בתהליך של חורבן שלא ניתן לצמצם את הבנתו . 1 ראה אנטלם , המין האנושי , המדבר על '' רגש בסיסי של השתייכות למין האנושי . "
|
|