מבוא

עמוד:13

טעמים : זה המקור הקלסי שבו הניח את היסודות לתורתו ; העידון והפיתוח קרבוהו יותר לגישה הניאו מרקסיסטית שבה אדון בנפרד בהמשך ; מאמרו הראשון מבליט יותר מן האחרים את מקומן של גילדות מקצועיות אוניברסיטאיות בעיצוב תוכניות לימודים בית ספריות . ברנשטיין טבע שני מושגי מפתח . . 1 מידור . ( classification ) הצבת גבול בין תכנים שונים . תוכנית לימודים המאופיינת במידור מלא מבוססת על לימוד הדיסציפלינות בנפרד ועל הצבת חיץ בין תוכני הלימוד הבית ספריים ה"מקודשים" לבין התכנים החוץ בית ספריים . בתוכנית לימודים המבוססת על רמת מידור נמוכה בולטים יותר הלימוד הבין תחומי המשלב בין התכנים הבית ספריים לבין אלו העומדים מחוצה לו . . 2 מסגור . ( framing ) קביעת תוכן , שיטות ומועד הלימוד . במערכת בעלת מסגור חזק , הדבר נקבע בעיקר על ידי משרד חינוך ריכוזי ובמקצת על ידי המורים . במערכת בעלת מסגור רופף , מרכז השליטה עובר למורים ולתלמידים עצמם . מערכת חינוך בדרך כלל מאופיינת בצופן איסופי ( collection code ) לעומת צופן אינטגרטיבי , ( integration code ) כלומר יש בה מידור ומסגור חזקים . הצופן האיסופי מעודד בני אדם לגבש את זהותם האישית כזהות מקצועית , המבוססת על לימודים בתחומי התמחות מוגדרים . כתוצאה מכך נוצרות גילדות דיסציפלינריות המעוניינות לשמור על כוחן . הן עושות זאת באמצעות שני מנגנונים עיקריים : ( א ) הצבת מבחני כניסה קפדניים וסלקטיביים לגילדה ( תעודת בגרות , תואר ראשון , תואר שני ועוד ;( ( ב ) הסתרת ה"סוד" של הדיסציפלינה מכל אלה שטרם הצטרפו לגילדה . מהו הסוד הזה ? "הפוטנציאל של הדיסציפלינה ליצור מציאויות חדשות ... וגם ... התעלומה המהותית ביותר של הדיסציפלינה איננה קוהרנטיות אלא אי קוהרנטיות ; לא סדר , אלא אי סדר ; לא הידוע , אלא הבלתי ידוע" . ( Bernstein 1971 , 57 ) יש לכך השלכות חינוכיות מרחיקות לכת : "רק מעטים חווים בעצמותיהם את הרעיון שידע הוא חדיר , שסדריו הם ארעיים ... לרוב בני אדם , החברות לתוך ידע הוא חברות לתוך סדר , הסדר הקיים , לתוך החוויה שהידע החינוכי בעולם איננו חדיר" ( שם . ( במילים אחרות , הצופן האיסופי מעודד הוראה המבוססת על דפוס של הנחלת " אמיתות" ובחינה בכלים קונבנציונליים באיזו מידה "קלטו" התלמידים את החומר . במונחים של ברנשטיין , הלימוד עובר מעיסוק ב"מבנה השטח" של המקצוע בגילאי בית הספר לעיסוק ב"מבנה העומק" באוניברסיטה ( בעיקר בתארים גבוהים . ( מבנה העומק מורכב מן העקרונות של יצירת ידע חדש ( שם , . ( 61 לטענתו במערכת המאופיינת באמצעות צופן אינטגרטיבי המבוסס על ארגון בין תחומי של מקצועות , המגמה הפוכה : ממבנה העומק למבנה השטח .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר