פתח דבר

עמוד:10

בוחנות את ההוראה ואת ההכשרה להוראה ומציעות רפורמות שלא ברור כלל כיצד יתרמו לאיכות ההוראה ; ומעבר לים מגיעים הדיו של השיח המפקפק ביעילות הכשרת המורים ובעצם נחיצותה . ההוראה נתפסת בציבור כמקצוע כפוי טובה , מוכה ונחות . מה הפלא אפוא שבשנים האחרונות צעירים ממעטים לבחור בו ? מצוקת ההוראה והכשרת המורים בישראל גברה בעקבות פרסום מסקנות הביניים של " כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל" ( ועדת דוברת ) בדצמבר , 2004 והיא הגיעה לשיאה לאחר פרסום המסקנות הסופיות במאי . 2005 ההדלפות משולחן הוועדה יצרו בציבור תסיסה נגד מקצוע ההוראה ונגד מוסדות ההכשרה להוראה , בעיקר המכללות לחינוך . הוועדה המליצה לחולל רפורמה מרחיקת לכת בהוראה ובהכשרה להוראה , שמעוגנת בשיקולי שוק כלכליים ובתפיסה אידיאולוגית ניאו שמרנית . להמלצות אלו , במקום שישפיעו השפעה חיובית , היתה השפעה שלילית מידית : חלה עלייה במספר המורים הוותיקים שביקשו לפרוש ממערכת החינוך , ובה בעת חלה ירידה ניכרת במספר הפונים ללימודי הוראה ; ההחלטה לצמצם את מספר המכללות האקדמיות לחינוך באמצעות איחוד בין מוסדות פגעה קשות בכמה מן המוסדות , שעתידם הפך להיות לוט בערפל ; הושתו קיצוצים מצטברים על מערכת ההכשרה להוראה שדלדלו את סגל 3 המכללות האקדמיות לחינוך והביאו להקפאת הפיתוח האקדמי והמקצועי שלהן . הפגיעה בכבוד המורה ובמוניטין המקצועי של המכללות האקדמיות לחינוך דרדרה את מקצוע ההוראה לשפל שאין דוגמתו דווקא בעת שהתעורר צורך לאומי לקדם את המקצוע ואת מסגרות ההכשרה שלו . הרפורמה שהציעה ועדת דוברת - כמו רפורמות שהציעו ועדות אחרות - הונהגה על ידי גורמים שאינם מומחים בתחום ההוראה וההכשרה להוראה . במסמך עמדה שחיבר צוות אקדמי מתחום החינוך בראשות פרופ' יצחק קשתי נכתב : "ביחס למבנה ולרמה של תכניות הלימודים במוסדות אלה [ המכללות האקדמיות לחינוך ולהכשרת מורים , [ וגם במסגרות להכשרת המורים של האוניברסיטאות , אנו סבורים שיש להשאיר זאת לבחינה של גופים מקצועיים , ואין זה עניין לעיסוקה של ועדת דוברת . " מסיבות אלו ואחרות לא הצליחו הרפורמות המוצעות לשמש מנוף לשיפור תדמית המקצוע . אדרבה , היתה להן השפעה שלילית מצטברת על תדמית זו - השפעה שכבר ניכרת במחסור הגובר במורים במדינה . ג'יימס קלדרהד סוקר את הרפורמות שהתחוללו בעשר מדינות ברחבי העולם בעשור האחרון של המאה ה 20 ומראה כי הרפורמות המצליחות תוכננו עם אנשי המקצוע , בשיתופם ובהסכמתם . לדבריו , לרפורמות כאלו , גם אם הן מחייבות את המורים להשקיע יותר ללא תגמול הולם , יש סיכוי רב להצליח . כך הוא כותב : אפשר אפוא לצפות שבמאמצים לשפר את איכות החינוך תהיה עדיפות עליונה לעניינים הנוגעים להכשרה להוראה ולתמיכה במורים ... ברוב מדינות המערב רק לעתים נדירות רואים בהכשרת . 3 מאמרי הספר נכתבו ברובם בעיצומו של הדיון הנרחב שהתעורר לאחר פרסום המלצותיה של ועדת דוברת , שסחף את הציבור ואת אנשי המקצוע . עובדה זו ניכרת בהתייחסות הבולטת בספר למסמך זה , שהפך מאוחר יותר לרלוונטי פחות . . 4 י' קשתי ואחרים , "הערות לדו"ח דוברת , " פנים 31 ( ינואר http : // www . itu . org . il / Index . asp 7 ArticIeID = 4839 & CatcgorylD = 749 & Page = 1 , ( 2005

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר