דת ללא אשליה

מתוך:  > דת ללא אשליה

עמוד:7

יהדות ישראלית להיות יהודי פירושו ליטול חלק בקהילה שהעבר הוא יסוד מכריע בכינונה . זהות , תרבות , תודעה , דת ופרקטיקות יהודיות הן בעלות עומק היסטורי שראשיתן בעבר הרחוק . יהודי הוא חבר בקהילה היסטורית . להיות ישראלי פירושו להשתייך לקהילה המכוננת על ידי ההווה במקום נתון - ישראל . הישראליות מכוננת בעיקר על ידי המקום ; העומק הזמני שלה רזה . הזמן הישראלי במושגים היסטוריים , הוא עול ימים . הזמן היהודי והזמן הישראלי נראים כבלתי מתואמים . המשקל המכריע בקיום היהודי מצוי במסורת העבר הנושאת את מלאות הקיום היהודי . לעומת זאת , הזמן הישראלי הוא זמן ההווה שפניו מופנות אל העתיד . החוויה הישראלית מתגלמת בתחושה של תנועה , שינוי ועיצוב מתמידים . החוויה היהודית מתגלמת בתחושה של כפיפות , המשכיות והכרה בכוח המחייב של העבר . העדר התיאום עלול להתגלם בתחושה של מתח , סתירה וקרע בין היהדות לבין הקיום הישראלי ; בין זהות ותרבות יהודית לבין זהות ותרבות ישראלית . סדרת הספרים "יהדות ישראלית" נועדה לחשוב מחדש על מתח זה . הסדרה אינה עוסקת בתיעוד העבר או ההווה אלא בקשרים שביניהם ובאפשרויות המפרות והמעשירות שעולות מקשרים אלו . ההפריה היא דו כיוונית : העבר הוא עוגן שממנו ההווה מתעצב ושואב ; ההווה מספק פרספקטיבות חדשות לקריאה של העבר . עניינה של הסדרה הוא ב"מיזוג האופקים" שבין הזמן היהודי והזמן הישראלי . הספר דת ללא אשליה מציג ניסיון לחבר בין שתי שפות שונות הניראות על פניהן מנוגדות . הספר מציע לקוראיו להצטרף למסע ייחודי בו נבחנות התוכנות והפרקטיקות של היהדות הדתית נוכח הטענות הפוסט מודרניות שמרחפות בחלל עולמנו . בחלקו הראשון של הספר נידונה צורת המחשבה המכונה "פוסט מודרנית" על מאפייניה השונים . בחלקו השני של הספר בוחנת המחברת את ההגות הדתית מבית מדרשם של סולובייצ'יק , ליבוביץ , גולדמן והרטמן כשהיא מצוידת בתוכנות החדשות של השיח הפוסט מודרני . עיון בהגותם של האישים הנזכרים חושף תפיסה דתית בלתי אשלייתית , שעיקרה תודעת אי הוודאות והכרה בכך שאמיתותינו אינן יותר מאשר נרטיב אפשרי . אלו מהווים תשתית לתודעה דתית מסוג חדש ושונה . הספר הוא מסע מעמיק , סוחף ומעניין ללב הסערה של הגות יהודית חדשה ומרתקת . אבי שגיא ידידיה שטרן

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר