|
עמוד:13
הקדמה ראשיתו של ספר זה בעבודת דוקטורט שנעשתה במסגרת המחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן . למחקר זה נתווספו עם הזמן פרספקטיבות ותוכנות נוספות וכולן מגובשות לכדי ספר המוגש לפניכם . בספר זה אני מבקשת לבחון את השלכותיו של המפגש בין הגות יהודית אורתודוקסית לבין הלכי הרוח של המחשבה הפוסט מודרנית . הספר כולל שני חלקים : בחלקו הראשון , מתוארים מאפייני המחשבה הפוסט מודרנית ומוצגים הקונפליקטים הנובעים מהעימות בין פוסט מודרניזם ליהדות אורתודוקסית . חלקו השני והעיקרי מוקדש לניתוח מספר דגמים אפשריים ליישובם של סתירות וניגודים אלו . בחלק זה נבחנת הגותם של ארבעה הוגים יהודים אורתודוקסים בני זמננו : הרב ד"ר י"ד סולובייצ'יק , פרופ' ישעיהו ליבוביץ , פרופ' אליעזר גולדמן ז"ל והרב פרופ' דוד הרטמן ייבדל לחיים ארוכים , דרך הפרספקטיבה של השינויים הדרמטיים שהתחוללו במחשבה המערבית בעשרות השנים האחרונות . אף כי ההוגים הנזכרים אינם מתייחסים ישירות לאתגר הפוסט מודרני , טענתי היא שניתן לחלץ מתוך כתביהם ( בעיקר מאלו של ליבוביץ , גולדמן והרטמן ) מודלים דתיים חדשים , שיש בהם כדי להתמודד עם האתגר המחשבתי שמציבה הביקורת הפוסט מודרנית ואף להעשיר את התוכנות הדתיות המסורתיות . העולם הפוסט מודרני מבטא התפכחות מחלום הקידמה המודרני . האדם , אשר שאף להקים עולם חדש על חורבותיו של הישן , גילה עם סיום מלחמת העולם השנייה , כי התפתחות המדע והטכנולוגיה אפשרה דווקא את הרחבת הקטסטרופה . האידיאל של תיקון עולם הוחלף בהשלמה עם תיקונים זעירים , מקומיים וזמניים . האמונה בפתרונות טוטליים הומרה במודעות לחלקיות שבכל פתרון . את תפיסת התבונה של ההשכלה ואת השאיפה לאמת האחרונה מחליפה עתה ההכרה בכוחם המעצב של יסודות היסטוריים ותרבותיים . הפוסט מודרניזם רואה בפתרונות שהציעו אידיאולוגיות מודרניות - אשליה , ותופס עצמו כמייצג את ההתפכחות ממנה . המחשבה הפוסט מודרניסטית מתאפיינת בערעור תוקפם של ה'מטא נרטיבים' ( סיפורי העל , ( שהמודרנה סיפקה כתחליף לדתות המונותיאיסטיות ( כמו החירות והתבונה . ( הרס המטא נרטיב וההכרה במספר נרטיבים בעלי ערך שווה , מכשירים את הקרקע לפיתוח גישות פלורליסטיות . דבר זה מוביל מצד אחד להכרה בערכן הפנימי של עמדות אחרות , ומצד שני לשאלות בתחום הרלטיביזם הערכי והמוסרי . ההכרה במגבלות התבונה האנושית ובהשפעת התרבות וההיסטוריה על כל קריאה של המציאות מובילה לתפיסה חדשה של השפה האנושית : השפה נתפסת עתה כיוצרת משמעות יותר משהיא משקפת מציאות . זאת ועוד , תיאורטיקנים פוסט מודרניים מדגישים כי לא ניתן להגיע למשמעות הסופית של הטקסט וכי מעשה הפירוש הוא אינסופי . ברור אפוא , כי הלך רוח זה מעצב תפיסת עולם שונה לחלוטין מזו של העולם
|
אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים
|