|
עמוד:13
היה פעיל מאוד , כידוע , בקרב הישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל ואף עמד לא אחת בעין הסערה . דרכי התמודדותו של הראי"ה קוק עם שאלות הזמן היו בכתיבת פילוסופיה שירית מיוחדת במינה . אולם אין הגותו עונה על השאלה האם מדינה יהודית מודרנית לאור ההלכה היא מן האפשר ? האפשרי החיבור הציוני דתי בין התורה והמודרנה ? הרח"ה ראה את עיקר "צרת היהדות" של הזמן המודרני ביראתם של מורי ההוראה להתמודד עם שאלות הזמן . הוא ראה בשמרנות זו אחד הגורמים המשמעותיים להתרחקות הדור הצעיר מן התורה ולהרגשה של הציבור האורתודוכסי מחד גיסא ושל הציבור החופשי מאידך גיסא , כי אין התורה מסוגלת להתמודד עם אתגרי הזמן החדש . הוא התעורר לכתיבת ספריו לא על מנת לכתוב בצורה פופולארית לציבור הרחב , אלא דווקא לתלמידי החכמים שבדור . על ידי הצגת משא ומתן הלכתי בלשון רבנית מקובלת , ביקש הרח"ה לשכנעם כי יש בכוחה של ההלכה לפתור בעיות סבוכות אלה . רושם זה עולה מתוך דבריו המחודדים אל הסופר מרדכי בן הלל הכהן . מרדכי בן הלל הכהן פנה אל הרח"ה בהערה : כל ספרו מעניין מאוד . צר לי מאוד שההרצאה היא גם אחרי בהירותה , יותר מדאי תורנית ולמאן דלא גמיר וסביר לא ימצא בה על נקלה את ידיו ואת רגליו . טוב היה עושה אדוני , לו בחר באופן ההרצאה של אברהם הלוי וויס , שהיא יותר מדעית מאשר תורנית . והלא השאלות של ספרו הנד , [ הנם ] כל כך מעניינות ! על הערתו זו של מרדכי בן הלל הכהן משיב הרח"ה : כתשובה על בקורת ספרי , הנני אומר כי אך באלה חפצתי , וזאת מטרת ספרי להאיר הדרך למאן תמיר וסביר דווקא , למען ישמע חכם ויוסיף לקח , ולמאן דלא גמיר ולא סביר וחפץ ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת , הנני משיב לו רק "זיל 6 גמור ! " לא יגעתי ומצאתי אל תאמין ! אין הרח"ה מתכוון שדבריו יישמעו במגדל השן הישיבתי בלבד . כוונתו להציג בפני תלמידי החכמים והקורא המשכיל והמעמיק , דברים שיטתיים הנתונים במשנה סדורה ומלובנת המנתחת דברים עד תומם . רק כך , חשב הרח"ה , יתגלה כי יש בידי ההלכה הכלים להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני העם היהודי . הרח"ה חוזר ומדגיש כי ההשקפה הרואה בהלכה אנכרוניזם - בטעות יסודה , וזאת עקב אי ידיעה מעמיקה של ההלכה ועד 7 כמה היא פתוחה לשינויים ולפרשנות . זכות ראשונים בהעלאת כתבי הרח"ה "מן הגניזה" שמורה לפרופ' אליעזר שביד , אשר הציג בשנת תשל"ח פרקים ממשנתו של הרח"ה בספרו
|
אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים
|