|
עמוד:א
הקדמה ל"ערכי היהדות והתהדשותם" מאת מ . מ . קפלן אליעזר שביד מרדכי מנחם קפלן הוא אחד מגדולי הפילוסופים והמנהיגים הרוחניים , אנשי המעשה התנועתי י של העם היהודי במאה העשרים . בזכות אריכות ימיו ובזכות יצירתיותו הבלתי נדלית השפיע על שלושה דורות של מחנכים , פעילי-תנועות-דתיות וקהילות יהודיים . יותר מכל מנהיג רוחני יחיד אחר הוא תרם לעיצוב הדמות המודרנית של היהדות כאמונה , השקפת עולם ואורח חיים . מראשית דרכו כמחנך בעשור הראשון של המאה העשרים ראה את עצמו כמנהיג כלל-יהודי . משנתו התפתחה תוך כדי התמודדות עקבית בהנחות היסוד ובהגדרת מטרות עם כל הבעיות הקשות והמורכבות שעלו על , סדר יומו של העם היהודי . להבדיל מרוב הוגי הדעות , מנהיגי התנועות והמפלגות בזמנו , הוא שאף להתעלות ממישור האידיאולוגיה אל המישור הפילוסופיה הכוללת , המעמיקה . אולם להבדיל מרוב הפילוסופים ראה את מבחן האמת של משנתו בהגשמה ; מההגות הפילוסופית דרש לא להסתפק בהגדרת הערכים ובציור החזון לעתיד אלא להציע רוכניות , להתוות דרכים וליצור כלים להגשמה בהווה . משבר המודרניזציה והחילון , שהתחולל בעם היהודי מתקופת ההשכלה , חייב לדעתו יצירה מחדש של התרבות היהודית כמכלול . לדעתו לא די ב"תיקון" יסודות האמונה וההלכות המעצבות את אורח החיים הדתי , לא די בחידוש המסגרת הלאומית המדינית-ארצית , לא די גם ביצירת ציביליזציה יהודית מודרנית שתשרת את האינטרסים של העם היהודי . כל המרכיבים האלה יחד צריכים להשתלב בבניין חדש , שיוקם על פי תכנית ארכיטקטונית מתאימה להישגי המדע , הטכנולוגיה , מדעי החברה , מדעי המדינה , תורת המוסר והמשפט הדינמיים בזמננו . התכנים , הערכים , הסגנון - כל אלה צריכים לנבוע ממקורות תרבות ישראל הנורשת מדורות . את המפעל הזה הגדיר כ"רקונסטרוקציה '' של היהדות . מתוך נאמנות לגישתו הכלל-יהודית שיתף פעולה עם כמה תנועות דתיות-קהילתיות בארה"ב , אך לא הגביל את עצמו לאף אחת מהן . עיגונו היה בתנועה הציונית שבה
|
|