|
עמוד:12
שאותו אנו נוקטים , אינו מניח עמדה אידיאולוגית ופוליטית צרה . בשל המימד הרפלקסיבי המובנה שלו , אנו מחויבים למשא ומתן מתמיד עם הנחות היסוד שלנו . המחקרים הביקורתיים המוצגים בספר זה מבקשים אפוא לספק יותר מאשר תיאורים אמפיריים של תופעות חברתיות ושינויים חברתיים . הכוונה לצאת מן התופעות האלה ולחזור אליהן , תוך ניתוח תיאורטי של המנגנונים המשתתפים בעיצובן . מטרתם של המחקרים לחשוף הנחות יסוד המגבילות את האפשרות להתבונן במורכבות החברתית וההיסטורית של חילוניות ושל דתיות . הם עשויים לתרום מבחינה זו להרחבת אפשרויות הביטוי של קבוצות , זהויות ותופעות שאינן משתבצות בקלות בקטגוריות מקובלות של דתיות וחילוניות בישראל . ניתן להצביע על כמה מאפיינים מבניים שאותם אפשר לגזור מהתוכנות התיאורטיות שהוצגו לעיל . מאפיינים אלה - ליניאריות , בינאריות ומהותנות - משותפים לתהליכי ייצוג של דתיות וחילוניות בחברה הישראלית ומגבילים אותם . . 1 ליניאריות : הציונות היתה - בעיני מי שהגדירו עצמם חילונים - פרויקט שחרור לאומי הכרוך בשחרור היהודי המסורתי מכבלי הדת . החרדיות , בעיקר בעבר , ראתה במימושו של הפרויקט הלאומי הציוני המשך של ההיסטוריה היהודית , קרי , המשך הקיום הגלותי בטרם הגאולה המשיחית . לעומת החרדיות , הדתיות הלאומית נוטה לראות בציונות ( ובמופעים שונים של "הלאומיות החילונית , ( " מעין מימוש של תהליכי גאולה שמקורם בהשגחה אלוהית . כדי להצביע על עדיפותה , על מקוריותה ועל ראשוניותה של הדתיות הלאומית לעומת הלאומיות החילונית , הועלתה הטענה כי הציונות החילונית באה לאחר מבשרי הציונות הדתיים דווקא , וכך מימשה את חזונם הדתי . כך או אחרת דתיות וחילון נתפסים בתהליכים הבאים בזה אחר זה ולא בתהליכים המשולבים זה בזה והתלויים זה בזה . . 2 תהליכי הדרה הדדיים ביחס לקבוצות אחרות , שאותם נפרט בהמשך , בנויים בין היתר על חלוקה בינארית בקרב הציבור היהודי , חלוקה שבין חילונים לדתיים בקטגוריות המוציאות זו את זו . זהויות בינאריות מאפשרות לקבץ יחידים באופן מוציא זה את זה ולשייך אותם באופן חד וברור לקבוצות חברתיות מובחנות . שייכות וזהות הופכות פשוטות או מוגבלות . בפני יחידים וקבוצות לא עומד החופש לבחור בזהות היברידית היונקת את השראתה ממקורות שונים בלא זיהוי חד משמעי של מקורות אלה . במקום זאת , מוצב מספר מוגבל של אפשרויות שמתוכן ניתן " לבחור" אחת בלבד : "חילוני" או "דתי" " ) אתה חילוני " ? שואלים ישראלים או ש"אתה דתי . ( " ? אין אפשרות להשתייך לשתי הקבוצות או הקטגוריות בו בזמן , וגם אי אפשר שלא להשתייך אל אחת מהן . כך ,
|
|