מיוזמה למציאות

עמוד:12

מיוזמה למציאות לימור לבנת חינוך ומהפכה לכאורה אינם דרים בכפיפה אחת . ואולם , מהותה של כל מהפכה או רפורמה נשענת על יסודות שעליהם נשען גם החינוך : חזון הרצון לעצב את דמותה של חברה , העזה לשנות את הקיים כשכל הסימנים מאותתים שאכן נדרש שינוי , תעצומות נפש לעמוד מול גלי ביקורת והתנגדות , ומנהיגות הנוטלת על עצמה אחריות להפיכת החזון לעשייה ואחריות לתוצאות . מערכת החינוך במדינת ישראל ידעה רפורמות ומהפכות בעבר : החל בחקיקת חוק לימוד חובה שנועד לשמש , בימיה הראשונים של המדינה , מכשיר עיקרי בהפיכת החברה מכור היתוך וקיבוץ גלויות לעם , עבור לחקיקת חוק חינוך ממלכתי והענקת חינוך חינם לכל ילדי ישראל , וכלה בהנהגת האינטגרציה - מהלכים שנועדו להבטיח שוויון הזדמנויות וצדק חברתי . תרומתן של רפורמות אלו ומשמעותן בתולדות המערכת לא נעלמו ממני כשיזמתי את הקמתו של "כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל . " נהפוך הוא . ביודעי כי למערכת החינוך בעבר ובהווה תפקיד מכונן בעיצוב פניה של החברה בישראל , כי השקעה בהון אנושי באמצעות החינוך היא בעלת חשיבות לאומית , וכי בחינוך טמון המפתח לגישור על פני פערים חברתיים ולתחרות על מעמדה הכלכלי של מדינתנו בעולם , סברתי כי מערכת החינוך זקוקה לרענונם ולבדיקתם של כל מהלכיה כדי שתהיה מוכנה להצעיד את תלמידיה ואת מוריה במאה ה . 21 לא נעלמו מעיניי הישגי המערכת בעבר ובהווה והחוב שחבה המדינה לדורות של מחנכים - גננות , מורים , מנהלות ומנהלים , מדריכים ומפקחים , שהעול מוטל על כתפיהם , שהשקיעו ומשקיעים מאמצים אין קץ בחינוך דורות של תלמידים במדינה הנמצאת במשך כל שנותיה בסכנה קיומית , ממשיכה לקלוט גלי עלייה , ונאבקת עדיין על עיצוב דמותה הלאומית , החברתית והתרבותית . דווקא נסיבות אלו הן שהביאוני להעמיד לפני המחנכים בישראל אתגר שאין רומה לו ומשימה אדירה שהצלחתה תשפיע ישירות על עתידה של החברה בישראל . עוד בטרם הוקם כוח המשימה הלאומי , שעליו הוטל לבצע בחינה מקפת של מערכת החינוך בישראל , יישמנו במהלך ארבע השנים שבהן אנו מנהיגים את המערכת רפורמות חסרות תקדים . א . הרחבת עקרון הניהול העצמי של בתי הספר וביזור סמכויות מן המטה לשדה , שבאו לידי ביטוי ראשוני באמצעות שינוי שיטת התקציב ומעבר לתקן דיפרנציאלי לתלמיד . פעולות אלו מבטיחות חלוקת משאבים צודקת ומעניקות סיכוי להזדמנות שווה לכל תלמידה ותלמיד להגיע להישגים . ב . החלת תוכניות הליבה , המחייבת לראשונה מאז קום המדינה את כלל תלמידי ישראל . מתוך דברי השרה בכנס ון ליר לחינוך .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר