מבוא

עמוד:9

מבוא הספר שלפנינו הוא הראשון בסדרת הפרסומים בנושא מדיניות חינוך ופדגוגית של הפורום לחקר מדיניות החינוך הפועל במכון ון ליר בירושלים . במסגרת פעילות הפורום נערך בימים ח-ט בטבת תשס"ה 21-20 ) בדצמבר ( 2005 כנס ון ליר לחינוך . הכנס הוקדש לדוח כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל , המוכר בכינוי "דוח דוברת ' . " מטרתו העיקרית של הכנס היתה לבחון את ההקשרים החברתיים , הפוליטיים , הכלכליים והפדגוגיים העשויים להשפיע על תהליכי יישום הדוח ועל תוצאותיו , ולפתוח בדו שיח ציבורי על תפיסת העולם החינוכית המשוקעת בו . כוח המשימה הלאומי מונה בידי ממשלת ישראל ביוזמת שרת החינוך התרבות והספורט לימור לבנת , בתמיכת ראש הממשלה אריאל שרון ושר האוצר בנימין נתניהו , והחל לפעול בחודש תשרי תשס"ד , אוקטובר . 2003 על חברי הוועדה , שבראשם עמד שלמה דוברת , הוטל לבצע בחינה מקיפה של מערכת החינוך במדינה , להמליץ על תוכנית שינוי כוללת פדגוגית , מבנית וארגונית - ולהתוות דרך ליישומה . דוח דוברת מציב אתגרים מרתקים לפני החברה הישראלית בכלל ולפני מערכת החינוך בפרט , ויש להעריך את יוזמתה ואת נכונותה של שרת החינוך לימור לבנת לבחון את האפשרות לרפורמה רחבת היקף של מערכת החינוך . כך , ראוי לציין את נכונותם של החברים בכוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל , ושל העומד כראשה , שלמה דוברת , להתנתק מעיסוקיהם ולהירתם במלוא כוחם למשימה המורכבת והאתגרית של עיצוב וגיבוש רפורמה בחינוך . אין ספק , שלצד הישגיה החשובים של מערכת החינוך עד כה , היא זקוקה גם לניעור ולהתחדשות . דוח דוברת , שמעלה את החינוך על קשייו ועל הצלחותיו על סדר היום הציבורי , כבר עורר גלים רבי משמעות בעולם החינוכי , שכה זקוק היה למשב רוח מעורר . זאת , עוד בטרם הוחל ביישומו הפורמלי . הדוח פורש לפנינו מארג מקיף של שינויים משמעותיים , והמלצותיו באות לשנות מן היסוד את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה . מסקנות הדוח נשענות על שורה של הנחות יסוד - חלקן מוצהרות וחלקן מובלעות - לגבי הדרכים היעילות לשיפור החינוך . עבודת הוועדה עשויה לפרוץ דרך לקראת התהליך הארוך והמורכב לשיפורה של מערכת החינוך . אולם לצד הסיכויים לשיפור החינוך עומדים גם סיכונים לא מועטים . חלק מן הסיכונים טמון בכמה מן ההמלצות עצמן , חלקם נובע מאסטרטגיית הביצוע , וחלקם עשוי להיות פועל יוצא של קשיי היישום . תהליך היישום של הדוח המקיף אינו יכול להיות טכני , כלומר , תהליך שבו מיישמים את המלצות הדוח כרוחן וכלשונן . יישום הדוח הוא למעשה תהליך מורכב של "תרגום" רעיונות והמלצות לכלל אסטרטגיות פעולה , למהלכים טקטיים ולעשייה . זו לא רק פעולה מינהלית , זהו בעיקר תהליך חברתי ומקצועי כאחד , ולכן הוא מותנה בתמיכה ציבורית ופוליטית , ומחייב שיתוף מקצועי של עובדי החינוך וארגוניהם . לשון אחר , הדוח והמלצותיו מחייבים את קיומו של שיח ציבורי אשר ילבן את הוויכוח הרעיוני ויסייע לגיבוש קונסנזוס , אשר יש בכוחו לעזור לעיצוב אסטרטגיות הפעולה ולהשפיע על תהליכי יישומו . . 1 הכנס נערך לאחר פרסום דוח הביניים במאי . 2004 הדוח הסופי התפרסם בינואר . 2005

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר