|
עמוד:11
החלק הראשון כולל שני מאמרים המעצבים את המסגרת התפיסתית לדיון : הראשון מספק מבט היסטורי על רפורמות חינוכיות בישראל , והשני מתאר רפורמות בחינוך מפרספקטיבה בינלאומית , במאמר שנכתב במיוחד לספר זה בידי פרופ' לארי קובן מאוניברסיטת סטנפורד , מחשובי החוקרים של רפורמות בחינוך . בחלק השני מופיעים מאמריהם של חמישה כותבים המציגים היבטים שונים של הדוח המשלימים זה את זה . זאת , תוך ניתוח חד ומרתק של הדוח ודיוני הוועדה , באמצעות ארבע מערכות מושגיות שונות : חברתית , כלכלית , ערכית ומשפטית . החלק השלישי , הכולל חמישה מאמרים , מתמקד בשני היבטים פדגוגיים שהדוח מרחיב עליהם את הדיבור - הסטנדרטים בחינוך והכשרת המורים . המאמרים מעלים סימני שאלה על חלק מהנחות הדוח לגבי סוגיות אלו , מציגים הצעות אלטרנטיביות וחושפים מעט מדיוני הוועדה עצמה בנושא הכשרת המורים . החלק הרביעי , על ארבעת מאמריו , דן במשמעות הליבה החינוכית מן הפן הפדגוגי , החברתי והפוליטי . הוא פורש את המתח בין התפיסה הלאומית לבין השלכות חברתיות אפשריות תוך העלאת החששות של מגזרים שונים , ומנתח אפשרות לפירוק המחסומים תוך הדגמת הניסיון בפיתוח ליבה חינוכית שהצטבר במכון ון ליר בירושלים . החלק החמישי עוסק בגבולות הייחודיות המגזרית על הבעייתיות המשתקפת ממנה . ארבעת המאמרים מציגים דיון קונצפטואלי עם השקפות מרתקות של המגזרים השונים המתמודדים עם האפשרות לעצב לעצמם את גבולות הייחודיות לצד הלכידות החברתית . החלק השישי דן בנושא האינטגרציה בחינוך , עניין שהדוח התייחס אליו רק בעקיפין , ומנתח את שאלת הביזור המבני והניהול העצמי המומלצים בדוח ואת חולשת ההמלצות וחששות המנהלים . ארבעת המאמרים , כל אחד מכיוון אחר , פורשים זוויות ראייה חדשות להמלצות הדוח . החלק השביעי , הנועל את הספר , מתייחס להיבטים הפוליטיים והביצועיים של הדוח . הוא מביא ארבע נקודות מבט המנתחות את אסטרטגיות הביצוע , את סגנון המשא ומתן עם ארגוני המורים ואת הלחצים הפוליטיים , כל זאת תוך התייחסות ישירה לשאלת היישומיות של הדוח ולסיכויי הצלחתו . החלק השמיני הוא תקציר דוח דוברת , שהכין משרד החינוך התרבות והספורט , והמשקף לדעת מחבריו את עיקרי הדוח . התקציר יאפשר לציבור הקוראים להתוודע לעיקרי הרפורמה , ויספק לו תמונה רחבה על המלצותיו . הרשימה הביבליוגרפית המקיפה , המשותפת לכל המאמרים , נועלת את הספר . ראויים לתודה כל הכותבים שאלמלא נכונותם להירתם למשימה ולעמוד בלוח הזמנים הלוחץ , לא היה הספר שלפנינו קורם עור וגידים . אין ספק שהדבר משקף קודם כול את החשיבות הרבה שכולנו מייחסים לדיון הציבורי ברפורמה בחינוך . ואחרון , הספר לא היה רואה אור אלמלא הצוות הנפלא של מכון ון ליר בירושלים ומסירותה הרבה של גרניט אלמוג ברקת . לכולם התודות . אנו מקווים שכנס ון ליר לחינוך ואסופת המאמרים שבספר זה יתרמו לקידומו של הדו שיח הציבורי ולהרחבת מעגל המשתתפים בו . דן ענבר עורך סדרת מדיניות חינוך ופדגוגיה , מכון ון ליר בירושלים ספטמבר 2005
|
|