|
עמוד:10
עדיין רחוק מלהיות ערך משותף , הלכה למעשה , לרוב הישראלים . המסקנה המתבקשת היא שיש צורך להעמיד את כבוד האדם כנושא מתמיד על סדר היום החברתי והאזרחי בישראל . המשתתפים בספר זה עומדים על כמה ממדים של סוגיה זו . הרב הראשי לישראל , הרב אליהו בקשי דורון , בוחן את כבוד האדם באשר הוא אדם , והקשרו לכך שכל אדם נברא בצלם האל . על פי תפיסתו , כבוד האדם חשוב ממצוות אחרות שבדת , משום שפגיעה באדם כמוה בפגיעות ביסוד האמונה ובבורא שהעריך את האדם בצלם . המאמר של שופטת בית המשפט העליון , דליה דורנר , מתרכז בהיבטים של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו . במאמרה היא בוחנת את מעמדו העל חוקתי של חוק היסוד ומדגישה את משמעותו של החוק כזכותו של אדם להגנה בפני השפלה . פרופסור ז'אק שלנגר , מרצה לפילוסופיה , בוחן את כבוד האדם במשמערותיו השונות : כבוד , יקר , חשיבות , וכן כבוד לשונה וכבוד לשווה . פרופסור הרווי גולדברג , מרצה לאנתרופולוגיה , בוחן ומשווה את כבוד האדם בתרבויות שונות - הודו , מרוקו וסין , ומעלה את סוגיית המתח בין תפיסות אלה לבין כבוד לאדם באשר הוא אדם . במקביל לו , שלמה פישר , שתחומו סוציולוגיה , בוחן את המתח שבין תפיסות של מעמד היחיד וכבודו בחברות ליברליות לבין תפיסות בחברות שאינן ליברליות , ומציע לפתח גישה של שיתוף פעולה " win-win" - - על בסיס של אינטרס הדדי . חן ברם , גם הוא אנתרופולוג , בוחן את קליטת יהודי קווקז כדוגמה להעדר הכרה ולהכרה שגויה בחברה הישראלית . ניצב ( בדימוס ) שלמה גל בוחן את מצבו הבעייתי של כבוד האדם באשר הוא אדם , במשטרת ישראל , מצביע על "קהות חושים" שהתפתחה בין היתר כתוצאה משירות בשטחים , ומציע את מערכת השיטור הקהילתי כמסגרת אפשרית לקידום כבוד האדם . עמירה הס , עיתונאית , מתארת את ההוויה הקשה של פגיעות בכבוד האדם והשפלתו , מצד ישראלים , במגע עם פלסטינים בשטחים ובמעבר מתוכם ואליהם . במקביל לה , ד"ר יפרח זילברמן , אנתרופולוג , בוחן את המורכבות של מושג כבוד האדם בחברה הפלסטינית , גם בממדיו הפנימיים וגם ביחסים בין פלסטינים לישראלים . עטאללה מנצור , סופר ועיתונאי , בוחן את מצב כבוד האדם בהתייחסות מדינת ישראל והרוב היהודי לאזרחים הערבים
|
|