לכרך א־ב:

עמוד:8

תר' 7 , 254 : 8 ולא בארצות המערב ( במקור הערבי 1 ולא סי בלאד אלגרב ) , על כרתנו נפרש את מערב , בערבית גרב / מגרב , כאן לא במובנו המצומצם , כשהכוונה לצםון אסריקה בלבד , מבלי להכליל בו את ספרד , אלא במובנו הרחב , כשספרד כלולה בו . שהרי אם הוצאת את ספרד , נמצאת מזכיר את בבל ואת סוריה , את תימן ואת כוש , את מצרים ואת צםון אפריקה , והשמטת את ספרד בלבד ! כך גם השימוש ב מערב תר' , 515 / 6 אשר הרמב"ם מבארו 'כך הורה רבינו יוסף הלוי זצ"ו לברכה , וכך עשה כמה פעמים הלכה למעשה , הוא וכל גדולי ספרד . ' והשווה גם 552 / 3 , 542 / 3 ( כמובן ליד שימוש מצומצם של מערב , בניגוד לספרד , כגון . ( 7—6 , 341 ואין בכך כדי להתמיהנו , שהרי אף גיאוגראפים השתמשו לפעמים ב מגרב ככולל את ספרד , ולא רק גיאוגראפים מזרחיים ( כדאיתא באנציקלופדיה של האסלאם , מהדורה א , ערך מגרב , ( אלא אף מערביים , כגון בן דורו הספרדי של הרמב"ם אבן ג'וביר , עי' , The Travels of ibn Jubayr 2 ליידן , 1907 עמ' . 6 , 50 על כן , כשמדבר הרמב"ם על ענדנא פי אלמגרב 'אצלנו ב"מערב , ' " כוונתו תמיד ל 'אצלנו בספרד' ( שלא כדעת אברהם גייגר או ישראל פרידלנדר . ( פרטים עי' בהרצאה , שנשאתי בכנס "הרמב"ם במצרים , " שנתקיים ביוני 28 30 באוניברסיטת תל אביב . תר' 1 , 387 מ : השווה מ"ע פרידמן , Israel oriental studies ו , 296 הע' , 440 . 37 הע' : 99 מעניין לציין , שמשפט הזיקה העברי 'לא תטבול' פותח במלת החיבור הערבית אן . , 477 הע' : 7 אך שמא עדיף להבין כשית = כשי ^ 'אני חושש' , 477 ? הע' : 10 בגלל הבנת אללהם אן = 'אלא אם' נעשתה כל ההערה מיותרת . , 10 , 504 ת' רמו : עי' גם בכ"י מני סי' יב , ראה מ' בניהו בס' הזכרון לי' נסים ב רי . , 13 , 516 ת' רע . את התחלת תקנה זו מצא ש"ד גויטיין בכ"י T-s 13 j 25 , f . 16 ( ואף תיקן בתקנה עצמה 6 , 516 מ את ותקרר ל תקנה ; 8 , 517 רסום אלרשות ל רסום [ אל ] צבור ( ובזה מתבטלת הערה 8 לתרגום העברי ) וכן 5 , 517 מ כרב ל כרה . וזו התחלת התקנה : ... ] אלתקנה אל ] די כתבוהא אהל אלמחלה אלבעץ מנהמ פי מא יכץ ר פרחיה בן [ ר יוסף הדיין ] בקהל אלמחלה ש"צ ומאי אפתי פיהא רבנו משה שצ מלה במלה [ מא יקול כבוד גדולת ] יקרת צפירת תפארת מרנו ורבנו אדונינו משה הרב המובהק [ הפטיש הח ] זק יהי שמו לעולם כירח יכון התקנה אשר כתבו אנשי אלמחלה , חלק מהם , במה שנוגע בר' פרחיה בן ר' יוסף י הדיין ] בקהל אלמחלה , שמרו צורו , ומה שהורד . בעניינה רבנו משה ש"צ מלה במלה [ מה אומר כבוד גדולת ] יקרת צפירת תפארת מרנו ורבנו אדונינו משה הרב המובהק [ הפטיש הח ] זק יהי שמו לעולם . 1 כמעט אין ספק שהדיין פרחיה של אלמחלה מזדהה בפרחיה בן יוסף , הידוע מכמה כתבי הגניזה הקשורים בסחר הודו . החומר המרובה בשאלה זו בא במקובץ בספר שאני = ) ש '' ד גויטיין ) מכין על נושא זה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר