תשובות הרמב"ם

עמוד:1

תשובות הרמב"ם ... | 1 a רמא יצח ענ [ ד די ע ] קל אן א [ חדא מן א ] ל [ דיא ] נין יפעל הדה אלאפעאל אלתי דכרתם אלא ל ... טהרת לה פי אלדי [ ן ] ועלם אנה דין מרומה ואין לדיין אלא מ [ ה ש ] עיניו רואות [ וליס ] בכאף ען אחד מן אלעואם פכ [ יף ע ] ן דיין אן [ לא יגוז א ] ל [ חג ] ר עליהא ולעלה קאל דלד ללגוים קצור מ [ נה ] לאנה [ לם יע ] רף וגה יכלצה מנהם ולא יחצל חלול השם אלא דעוי [ אלח ] גר ואמא חד אלשטות פי אכתלאל אלשהאדה עלי אל [ משהו ] ד עליה פהו קלה אלתחציל אלמשהור לכאפה אל [ נאס ואל ] אמר ראגע למיז אלשהוד אן כאנוא מן אלממי [ זין ] אל [ ח ] דאק אלדיינין ואן כאן ללחכם אכתלאל דון אל [ משה ] וד עליה וכ [ א ] ן [ א ] לשה [ ו ] ד ליסוא באל [ צ ] פה אלתי דכר [ נא ] פמן ... ] א ] ן נסתריב בשהאדתהם לאן אל [ אצ ] ל בי דינא בתר [ בי דינא לא דייקי . [ > וכתב < [ משה ] : r ב שאלה ומא תקול איצא פי אלוקוף י עלי הדא א 1 אין מתקבל על [ דעת בר שכל , שאחד הדיינים ] יעשה אלה המעשים' אשר הזכרתם , אלא בגלל [ פגם , [? שנראה לו בדי [ ן , [ וידיעה , שהוא דין מרומה . ואין לדיין אלא מ [ ה ש ] עיניו רואות . [ ואין ] נעלם מאחד ההדיוטות ומ [ כל שכן מ ] דיין , ש [ אין ראוי למנו ] ע ממנה ( השמוש בממונה . ( ואולי אמר זאת לגרים בגלל קוצר יד [ ו , [ לפי ש [ לא י ] דעדרך שיחלצהו מהם ולא יבוא לידי חלול השם , אלא את טענת [ מניעת השמוש בממ ] ון . ואשר למידת טענת השטות , כדי לבטל את העדות על מה ש [ מעיד ] ים עליו , הרי הוא שלא יבינו כדרך שמבינים כלל ה [ אנשים , וה ] דבר חוזר להבחנה בעדים , האם הם מן המבחי [ נים , [ הפקחים ויראי השמים . ואם יש פסול בפסק הדין לא מצד מה [ שמע ] ידים עליו והעדים אינם בעלי המדות שהזכר [ נו , [ הרי [ מיותר ? הוא ] להטיל ספק בעדותם , כיון שהכלל הוא '' בי דינא בתר [ בי דינא לא דייקי . [ " > וכתב < [ מש ] ה . ב שאלה ומה יאמר ג"כ בדבר ... לעמוד על זה א . כי"ס ט"ו . השאלה והתחלת התשובה חסרות . סופי השורות ובחלקן גם התחלתן מטושטשים , השלמות רבות הן של בנעט . > . 1 וכתב < משה : בכ"י [ מש ] ה בירבי מימון . 1 ואיו לדיין :... סנהדרין ו / ב . ' הדיין זצ '' ל . . 2 טענת השטות :... ה' עדות פ"ט , ה"י . . 3 הוא שלא יבינו :... מב"מ : הוא חוסר ההבנה הידועה לכלל האנשים . . 4 והדבר חוזר :... כל' שיקול הדיין בנוגע לשכל העד אינו אלא חלק ממה שעליו לשקול תמיד בנוגע לכל העדים . בנעט . . 5 בי דינא בתר [ בי דינא לא דייקי : [ ב"ב קל"ח , ב ' הי עדות פ"ו ה '' ה . ב . כי"ס ט"ז . לא נשתמרה אלא התחלת השאלה בלבד . התחלת השורות שבעמי 1 b ניטשטשה וכן בחלקן גם סופן . השלמות רבות הן של בנעט . והשווה פץ רמ"ז . . 1 ומא תקול איצא ... אלוקוף : מלים אלו נוספו בשוליים ! "אלוקוף" נמצא גם בגוף השאלה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר