|
עמוד:93
שאלה 25 טייס טס בין שתי ערים , כשהרוח נושבת כנגדו . הוא עובר את המרחק בשלוש ורבע שעות . בדרך חזרה הוא טס בכיוון הרוח , ועובר את המרחק בשעתיים וארבעים וחמש דקות . מהירות המטוס ביחס לאוויר היא 120 קמ"ש . מצא את מהירות הרוח ואת המרחק בין שתי הערים . הנח שמהירות הרוח הייתה קבועה , בגודלה ובכיוונה , במשך כל הטיסה הלוך וחזור . שאלה 26 ( רשות ) טייס שמהירות מטוסו 240 קמ"ש ( ביחס לאוויר ) מכוון את מטוסו בכיוון מערב . אולם רוח שנושבת בכיוון 30 ° מזרחה מהצפון ( ראה איור ) גורמת לו לטוס בכיוון אחר . כעבור 20 דקות המטוס מגיע לעיר הנמצאת במרחק a 78 מנקודת המוצא שלו . מצא ; א . את מהירות הרוח . ב . את מהירות המטוס ( גודל וכיוון ) ביחס לארץ . שאלה 27 לא כל משתנה שיש לו גודל וכיוון הוא וקטור . לדוגמא , סיבוב של גוף סביב ציר קבוע במרחב הוא בעל גודל ( זווית הסיבוב ) וכיוון ( כיוון הציר , ( אולם כאשר מחברים שני סיבובים עוקבים , התוצאה תלויה בסדר המחוברים ( אלא אם כן זווית הסיבוב שואפת לאפס . ( לכן , סיבוב בזווית סופית אינו וקטור . הוכח את האמור לעיל על ידי כך שתמצא את מצב המטבע שבאיור לאחר שני סיבובים של , 90 ° האחד סביב ציר * , והשני סביב ציר y השתמש בכלל היד הימנית , כאשר הבוהן מסמן את כיוון הציר , והאצבעות — את כיווץ הסיבוב . האם יש חשיבות לסדר הסיבובים ? שאלה 28 ( רשות ) כשגוף נופל באוויר , התנגדות האוויר מפחיתה את תאוצתו . השפעתה של התנגדות האוויר גדלה , ככל שמהירות הגוף גדלה ( הקשר המדויק תלוי בצורתו של הגוף ובגורמים נוספים . ( בניסוי מסוים נמצא כי תאוצתו של גוף הנופל באוויר נתונה על ידי : g a = - bv כאשר # היא תאוצת הכובד , ) = a , b = 0 . 014 m הן התאוצה והמהירות ברגע כלשהו . t א . מצא את המהירות המקסימלית שהגוף יגיע אליה . ב . סרטט באופן איכותי את . v ( t )
|
|