הלידה כקורבן

עמוד:9

ידיעת הצפוי לו . השלב האחרון ביחסי אם וילד באמנות הנוצרית מגולם בפייטה , מריה המבכה את בנה המת לאחר שהורד מן הצלב . מוטיבים אלה והמיתוסים הקלאסיים של קורבן וסבל , ובראשם עקדת יצחק ( שעל פי הנצרות הייתה פךה פיגורציה לצליבת ישו , ( מעניקים משמעות אוניברסלית לנושאים המעסיקים את קדישמן , אשר צמחו , למעשה , בהקשר אישי וישראלי : מלחמת לבנון , גיוס בנו לצבא ומות אמו הם , לדבריו , הגורמים שהשפיעו עליו בשנות השמונים בפיתוח נושא העקדה והקורבן . התפתחות נושא הלידה מתוך נושאי המוות נשארה , עם זאת , בלתי ברורה . בהקשר זה מעניין להזכיר כמה מעבודותיה של אביבה אורי . בשנות השמונים הרבתה אורי לעסוק בתיאורים של קטסטרופה ושל חורבן , ובחלק מהם בולטים הדימויים הפיגורטיביים ( אנשים מתים ) בצד הדימויים המופשטים המאפיינים את מרבית עבודותיה . ברישום משנת 1988 מופיעה דמות תינוק , שטב על גבי שבכה או סורג , לצדו תיבה שחורה הנראית כקבר . בפינה הימנית התחתונה רשמה הציירת את המילה 'לידה ; ואף ניקדה אותה והכניסה אותה למסגרת , כדי שתהיה ברורה . ברישום אחר מאותה שנה כתובה המלה לידה ' על ארגז הקבר השחור , כשמעליו / מאחוריו פני דמות ( דיוקן עצמי (? מאחורי סורגים . קשה לדעת אם עיסוקם של שני האמנים באותו נושא ובאותו זמן הוא רק צירוף מקרים , פרי השראה הדדית , או ביטוי משותף לרוח הזמן , מה גם שאצל שניהם מוצג הקשר הישיר בין לידה למוות . עם זאת , ההתייחסות לנושא הלידה אצל אמן ואצל אמנית מזמינה פרשנויות שונות , מטבע הדברים . אצל אמניות הטיפול בעניין זה משקף , לעתים קרובות , חוויה אישית . את תיאור הלידה על ידי גבר , ובעיקר מתוך הקשר ההדוק למוות , ניתן לייחס , אולי , לחוויית היתמות , להינתקות הסופית , המוחלטת , הטראומטית של הבן מן האם , כמו בלידה עצמה , בכאב . עם או בלי הפרשנויות האישיות , הרציפות שיוצר קדישמן בין הלידה לבין הקורבן והמוות מציגה תמונה טרגית של חיים , שהצרחה בראשיתם ובסופם מאפילה על הכול . עם זאת , קדישמן אינו כופה משמעות זו על הצופה , הפסלים עצמם מאופקים , פשוטים ואינם חושפים מיד את הגורל העגום שעמו מתמודד קדישמן ביצירתו בשנים האחרונות . ? * המאמר ( בקיצורים אחדים ) פורסם לראשונה במוסף משאי של העיתון דבר , 25 בדצמבר , 1992 עמי . 26 תודה לארכיון רמי כהן . , rrrpu שנות ה , 80 ברזל Sacrifice , 1980 s , iron אמהות , שנות ה , 80 ברזל Motherhood , 1980 s , iron לירה , שנות ה , 80 ברזל Birth , 1980 s , iron

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר