מפות חד־פעמיות

עמוד:12

מפות חד פעמיות עירית כ"ץ פייגיס הייתה זו rwivj הדברים היבשים : השיבולת בעין והחתול המרוקע ; רולודת הברזל של הגשרים הגדולים ושתיקתו המוחלטת של השעם . פדריקוגרסיה לורקה ' ההיכרות עם העיר הנקנית מתוך הליכה ברגל יוצרת נאמנות לסימני דרך . אני יוצאת מדירתי אל חדר המדרגות , בחצי הדרך למטה לוחצת שוב על מתג האור . דלת הבניין נסגרת אחרי מכוח המשקולת , שלוש מדרגות - ואני ברחוב . אני יכולה לדמיין כמעג 1 במדויק את ההליכה מכאן אל היעד . הנתיבים פרושים בזיכרון , זמנם מדוד . אין צורך להתרכז בניווט , אפשר לוותר על שינון שמות הרחובות . הגוף כמו נע מעצמו , והעיניים חולפות על המראות המאשרים את הידיעה . השער שתמיד פתוח והעץ עם המדרכה השבורה לידו אלנם זקוקים לשימת לב מיוחדת . הם כבר טבועים בזכרונו של מי שחלף על פניהם שוב ושוב . כל שנותר הוא לברור מתוך הסימנים את אלו שילוו את הדרך הפעם , ולפיהם תתפרש העיר במפה החד פעמית . בלי גוף שלישי . אל המרחב העירוני מזמנת שינויים אפשריים בקריאתו , אפילו תהיה זהה בנתיבה לקודמות . הלוך הרוח , מזג האוויר או שעות היום מעדכנים בכל פעם את התפישה המרחבית : מה שייך לי ומה נבדל , מה קרוב ומה רחוק . הרהור חולף יניח את המבט על דימוי ויזואלי מדויק שהרחוב מציע ; רגליים עייפות יעדיפו ירידה . אוצר הסימנים מתעשר בהצטברות מתמדת , משמעותם נרקמת מחדש מתוך המהלכים הנטווים בעיר , מתאימה את עצמה לתפישה המשתנה של המרחב . העיר נדמית אחרת כשהיא משמשת כמסלול ריצה או כזירת היכרויות אפשרית . גם סיורים עירוניים היוצאים ממקומות שונים ( המשרד שבו אני עובדת , דירה חדשה שאליה עברתי , ( יוצרים מפות המתוות מערכות יחסים משתנות ביני לבין העיר . ההקשרים הנרקמים בכל פעם מחדש מתוך הנתיב המסוים או מתוך המיקום היחסי ברצף , יוצרים בכל פעם מפה אחרת , אפשרות נוספת במרחב העירוני . כפי שהזמן מתנהג אחרת כשהוא נמדד במדויק בשעון או מתכווץ ונמתח לפי מדדים סובייקטיביים , כך המרחב מתארגן באופן שונה כאשר נעשה שימוש בתרשימי המפות הרשמיות או נעת יצירת מפה חד פעמית חדשה . בנוסף למפות ההתמצאות הדו ממדיות בעלות מקרא הסימנים הקבוע והמוסכם , המרחב העירוני ממופה שוב ושוב על ידי האזרחים הקבועים והזמניים המשתמשים בו , גמיש לצורכיהם ולזהויותיהם השונות . גודל המקומות והמרחקים שביניהם נקבעים כל פעם מחדש בכל מיפוי . ההגדרה העצמית המחליפה את ה"איך ואת ה"מה" באיפה , " והופכת את המרחב הנתון למשטח

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר