מאמר מערכת

עמוד:5

מאמר מערכת גיליון "טרמינל" מסי 16 הזמין שני אמנים אורחים לשמש כעורכיו הגרפיים . שלומי יוסף ואריק כספי עוסקים בצילום , ומיטיבים לשאת את הצופה למחוזות אחרים . שניהם יחד וכל אחד לחוד , קלטו מבעד לעדשת המצלמה הלוך רוח של הרהור על המצב כאן ועכשיו , בארץ הקודחת מיופי , מתשוקה ומאלימות , והכול באמצעות תצלומים בתוליים . שלומי יוסף הגיע למשרד המערכת באחד הימים ופרש את תצלומיו , תחילה על השולחן ואחר כך על הרצפה . רוב התצלומים היו קטני ממדים - זה הפורמט שהוא אוהב והוא גם מאפשר לו לצלם ולפתח אלפי תצלומים . נדמה שהוא מצלם הכול ובמהירות , בלי הכרה , במקריות , בשיטת "לחץ על ההדק , " מבלי להסיר ולו לרגע את האצבע הלוחצת מכפתור המצלמה . ואף שקשה להתבונן בתצלומים שגודלם כגודל קלפי משחק , אט אט אתה נשאב אל תוך הסיפור שהם מספרים ומבין את האובססיה המטריפה את חיינו הבלתי מתממשים כאן . המסה הבלתי נדלית של דימויים והדחיסות הוויזואלית המסחררת המאפיינת אותם אינן נתמכות על ידי היגיון השואף לסדר כרונולוגי , נושאי או רגשי . אולם בתוך המערבולת המסתמנת נקלטים ונבחרים כמו מעצמם אותם דימויים הניחנים באיכויות של יופי ושל עדינות אין קץ , ואלו מתנגנים בצלילים ענוגים כמנטרה , כצעיף שקוף למחצה המרפרף על פני גוף עירום . בקדירה הזו מתבשלים מילים ומראות מבושמים בניחוח צהוב , ורוד וירוק של ארץ קרובה , של מולדת הכואבת את היותה . אריק כספי נושא את עיניו דרך חלון צדי של מכונית נוסעת , משם והלאה . תנאי הצילום הם אפשרויות הציור האימפרסיוניסטי במכחול דמיונו ההוזה . הגיליון הנוכחי מבטא באופן נוקב את הרגע : נוף מפתה עם ברושים ירוקים בשער הגיליון , בתי קפה ריקים מאדם , סדרת הפיצוצים של הבית באלי סיני , רגליה השכובות של נערה בעירום מדומיין , רשת הסוואה , עיניה הבוכיות של עלמה מאוהבת , צילום פסטורלי הנשקף מחלונה הפתוח למחצה של מכונית נוסעת , סדרה של גבעות פורחות במשיכות מכחול רכות . תצלומים "כראי התקופה . " אישית , אהבתי את העובדה שכול המצולמים , אנשים ונופים , אנונימיים לחלוטין , מקבץ של אנשים ומראות בעלי זהות פרטית , אשר יחדיו מכוננים "תמונת מחזור" של ראשית המאה בנקודת הזמן הנוכחית במזרח התיכון . ומשהו בעניין וידיאו : בגיליון "טרמינל" 15 התפרסם מאמרו של רונן לייבמן , "שלוש הערות על וידיאו ארט בישראל . " בעקבות המאמר וסביבו החל להירקם דיון מעניין , שאת אות הפתיחה לו נתנה דנה גילרמן בתגובתה מעל דפי עיתון "הארץ , " במדור "גלריה" 10 ) בינואר . ( 2002 מאוחר יותר הגיע מכתב התגובה של אפי וייס ואמיר בורנשטיין , יוצרי תוכנית הטלוויזיה ארט אטאק . בגיליון הנוכחי אנו מביאים את תגובתם במלואה וכן את תשובתו של רונן לייבמן למכתבם . המערכת תשמח לקבל תגובות נוספות מתוך מחשבה שהגיע הזמן לנהל דיון פורה בנושא הווידיאו בארץ . רחל סוקמן , מרץ 2002 טרמינל 16 טרמינל - כתב עת לאמנות המאה ה 21 עורכת : רחל סוקמן עיצוב והפקה : שלומי יוסף תרגומים : דריה קסובסק 1 הד 0 סה : צ . צ הפקות והדפסות 1987 ) בע מ ) " טרמינל" רואה אור בתמיכת : משרד המדע , התרבות והספורט , מנהל התרבות מוייל : משרד בתל אב'ב מרכז לאמנות חזותית בתל אביב , ע . ר . מס ' 580266104 כתובת המערכת : "טרמינל" nnVw הנולך , 1 תל אביב 0 - 64377 לפקס : isiin 1 . 1 icl . il - 03-5254191 יש rakck' '"

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר