הכשרה הגנתית

עמוד:408

הכשרה הגנתית ברוח הצעותיו ותוכניותיו של ירמיהו הלפרן , שביקש להדגיש את ערכה של המילחמה הפארטיזאנית , כנגד השיטה המסורתית של ההכשרה להגנה עצמית , נתקבלו החלטות על הרחבת ההכשרה ההגנתית בתנועה : ו . ההכשרה ההגנתית בבית '' ר מיוסדת בעיקר על עקרונות הטאקטיקה הפארטיזאנית , בהתחשב בצורכי ההגנה בגלות ובארץ-ישראל , בתנאים שבהם נמצא עם ישראל ... . 3 מחוץ לתוכנית המינימאלית , הנקבעת על ידי מחלקת ההכשרה ההגנתית בשילטון , רשאי המפקד הישיר של היחידה להרחיב את התוכנית הנ'יל , ברשותו של מנהל ההכשרה ההגנתית בנציבות . . 4 ההכשרה ההגנתית מקיפה : א ) הכשרה הגנתית אינדיבידואלית ( בוקס , ג'יאו ג'יטסו , וכוי . ( ב ) הכשרה הגנתית קולקטיבית ( תרגילי מישטר , חפירות , תימחנים , וכר . ( ג ) הכשרה גופנית , התעמלות בוקר לפי שיטה שוודית או דנית , אתלטיקה קלה ... ההכשרה ההגנתית גרכשת בלגיון ובבתי הספר המיוחדים בבית"ר . אבל יש לנצל 'כל הזדמנות לרכישת ידיעות הגנתיות . בפרט יש להשתתף בהסתדרויות אזרחיות לצבאיות הקיימות באי אלו ארצות מטעם ממשלותיהן . ' אף בעדת ה'נשרים' יש לקיים חינוך הגנתי מותאם לגיל ולמין . הכינוס אף בא לכלל הצעה לאומית כללית בנושא זה : . 10 הכינוס מיפה את ידי ראש בית '' ר ליצור ועדה מיוחדת , המורכבת ממומחים בשאלות הביטחון העב - רי בגולה ובארץ . תפקיד הוועדה יהיה ליצור ולפתח חינוך הבית " רייה מתוך העקרון של ייחודה של הבית"רייה והצורך - או ההכרח — להעמידה במצב נאות ולפני אפשרות מליאה של גילוי כוחותיה , הוחלט בכינוס זה ליצור מחלקות מיוחדות בשילטון וכן בנציבויות וברשויות נמוכות יותר , שבראשן יעמדו בית '' ריות . לצורך החינוך המיוחד של הבית '' ריות הוחלט להקים בתי ספר מיוחדים למדריכות , וכן הוחלט 'לשם בירור שאלות הבית"רייה ולשם כיבוש מקומה בבית '' ר העולמית' להוציא עיתון מיוחד לבית"רייה , ומדורות מיוחדים בעיתונים הכלליים . הבית '' ריות יהיו 'עדות נפרדות בכול דרגה ודרגה . ' ה בית '' ריות יפעלו ביחידות , שחבריהן רק בית '' ריות , ובראשן עומדות רק בית '' ריות . יתר על כן , עדת ה'נש רות' ( גיל ( 16—12 תופרד לגמרי מעדת ה'נשרים . ' בלגיון 'אפשרי שיתוף פעולה בין עדת הבית"רים ועדת הבית '' ריות , מלבד במיקצועות המיוחדים של ההכשרה ההגנתית והסוללית . ' 'במידה שיהיה צורך בשיתוף פעולה בין יחידות "נשרים" ו"נשרות , " יוגשם שיתוף זה פעם בפעם על יסוד הסכם של המפקדים הנתונים . ' בהכשרתן הסוללית של הבית"ריות יודגשו הלימודים הבאים : טיפול בתינוקות , חינוך ילדים , משק ביית , מלאכת-יד , טיפול בגוף , טיפול בחולים . כתפקיד עיקרי בתוכנית הבית"ריות רואה הכינוס את פעולתן בתחום תוצרת היישוב . אף ההכשרה ההגנתית שלהן תקויים 'מתוך שמירה על האופי הטיבעי המיוחד של הבית"רייה ועל תפקידיה המיוחדים . ' בתילבושת הבית"רייה יהיו 'הבדלים מתאימים . ' הכינוס ייפה כוחו של שילטון בית"ר לפרסם 'הכרזה לכול הבית"ריות בעולם , שבה ימצאו את ביטויים מושגי ההדר של הבית"רייה . ' כל ההחלטות האלו נבעו מרוח האבירות של המחנה הבית"רי , למן ימיו הראשונים . הבית"רייה בתנועה לא דרשה למעשה כל הפרדה , ולמעשה אף לא ביקשה לעצמה זכויות מיוחדות , תפקידים מיוחדים , חינוך מיוחד , ואפילו נמצאו בית '' ריות , ויותר מהן בית"רים , שהעלו הצעות במגמה זו . אף מבחינה מע שית לא ניתנו ההחלטות להגשמה , משום הקושי בה שגת המדריכות ומשום הקושי לקיים יחידות מיוחדות למעטות , או לבודדות , בייחוד בקננים הקטנים . עבודתה של בית"ר היתה אחת , המועדון אחד , המיס דרים והחגיגות משותפים , והמציאות לא קיבלה את ההשקפות הסיפאראטיסטיות , לפי מינהגה של הצו פיות הבריטית , או לפי שיטתן של הסתדרויות נוער דתי מובהק , אלא דחפה לקראת קואידוקאציה של בית"רים ובית"ריות ברוב היחידות , ופעמים - אומנם רחוקות - אפילו ביחידה הקטנה של ה'צרור . ' דומה , שאף תקוותו של הכינוס , ש'בעתונות הבי ת '' רית ימצאו את פיתרונן הבית"רי בעיות המין ושאר שאלות החיים / לא נתקיימה כלל . אף החלטה זו היתה בבחינת 'נטע זר' בתנועה , ששאיפותיה היו מוגדרות ושתבעה מכול חבריה דריכות מליאה בכול המובנים , משום תקופת החירום שלעם .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר