ייבין: 'בית"ר - המהפיכה הגדולה ביהדות'

עמוד:394

ייבין : 'בית"ר - המהפיכה הגדולה ביהדות' דברים נלהבים על בית"ר , אחר שעמדה במסת העלילה , ומשהחלה מתכוננת לשמש מעין 'צבא ריגולארי' לעם ישראל , כתב ד"ר י"ה ייבין במאמרו הקצר והמגובש : 'בית"ר — המהפיכה הגדולה ביהדות' ' ) הירדן , ' בוקארשט , ספטמבר . ( 1934 דבריו הושפעו משירו של ראש בית"ר , שנעשה הימנון , וסובב על הצירים : ביתר , הדר , תגר . מאמרו זה ראוי שייזכר בספר : על ידי יצירת בית"ר חולל זאב ז'בוטינסקי את המהפיכה הגדולה ביהדות מימי צאת ישראל לגולה . הדגשתי את המלים , המהפיכה הגדולה ביותר . במשך אלפיים שנות הגולה ובייחוד במאות השנים האחרונות היו כמה שינויים ביהדות : הופעת החסידות 1 מעבר מאדיקות להשכלה ו מהשכלה לחיבת ציץ , אבל שום רעיון לא היה כל כך מהפכני ברחוב היהודים כל כך מחייב שינוי יסודי עמוק מאוד עד שורשי השרשים , של כל הלך-הרוח , של כל המיבנה הנפשי אצל היהודים , כמו רעיון בית"ר . להשריש אצל העם השמרני ביותר את רעיון הצבאיות החדש בשבילו בהחלט , לנטוע בנוער היהודי , שמושג 'חייל' ו'מדים' היה בשבילו מיפלצת , זוועה , סמל המלכות האויבת והמדכאה , תמצית כל הדברים שהוא התייחס אליהם בשאט נפש — לנטוע בנוער הזה , האנארכי ביסודו , הבז למישמעת , הקהה בכול חושיו לכול מה שנוגע לטכס ולצורה — את פולחן הצבאיות , ואת אזרח המדינה היהודית שתיווצר : כי הוא יצר את בית"ר . השאר — אינו אלא פרטים , הםתנפויות מן הרעיון היסודי . במשך הזמן , עם הגברת המישטר האנטי ציוני בארץ , נמצאו חברים בית"רים שהלכו לעינויים ולרדיפות ולסוהר — כדין כל חברי תנועה שהפארטיזאניות של מילחמת השיחרור [ אינה ] עומדת באיזו סתירה שהיא , או יכולה להחליף במשהו את התוכן העמוק של בית"ר — זהו רעיון הצבא הריגולארי בפוטנציה אשר לעם ישראל . בכול צבא ריגולארי מתרחש הדבר , שבתנאים ידועים , כשאת זאת דורש הרגע > הולכים אי אלה מחייליו לפעולות פארטיזאניות . אבל משום זה אין הם נמנעים מלהיות חיילים בגייסות הריגו לאריים . פילסודסקי וחבריו היו פארטיזאנים תחת שיעבוד רוסיה הצארית , אבל הם היו גם אז חלקים מן ה'סוקול , ' הצבא הריגולארי של פולניה בעתיד . רעיון בית"ר — הוא המהפיכה הכבירה' הוא יסוד היסודות הוא — הפיכת עדר לגייסות , הפיכת אבק אנארכי לחלקים של צבא ריגולארי בעתיד , בבוא יום המיבחן לעמים , הוא הכרת האזרחות העברית החופשית . התוכנית של בית"ר — הדר — תגר . ההימנון ממצה את כל התוכן ואת כל המהות . מי שכופר או שחושב רגע לכפור ברעיון הבית"ריות כמסמל המישמעת וההדר , ברעיון הקולקטיביות המונח ביסודו , ההופך צעירים יהודים , כלומר אוסף של יחידות אנארכיות מעידן עידנים — לגייסות מלוכדים של האומה , מי שכופר בזה — הוא מעמיד את עצמו מחוץ לשטח הציוניות המדינית . בית"ר כמו שהיא נוצרה ע"י ז'בוטינסקי — היא המהפיכה הגדולה ביותר בנפשו של הנוער העברי . היא המיפעל הגדול ביותר שנעשה בכלל ע"י מי שהוא לקראת הגשמת הציונות . ז'בוטינסקי הוא האדריכל הגדול שבנה את המכשיר אשר יקים את המדינה . בית"ר היא האלף והתי"ו שלנו , היא הכוללת כל הקרבה וכול מסירות לעם . היא המעבד ה לעברי החדש , ובה כבר נוצר במידה מרובה הקנאי החדש הזה חבר לגייסות בר כוכבאיים מחודשים . כבר היום היא מור גשת כגורם רוחני ( כן , הרוחני (! המשפיע ביותר ברחוב היהודים . מחר היא תהיה — הכול . ובזה גאוותנו , ומתוך הכרה זו אנו שואבים את כל הכוחות למילחמתנו הקשה- במומנטים החמורים ביותר של הרדיפות , הפוגרומים , העלילות , משפיעות עלינו , על כולנו , כלחש קסמים , המשיב את הנפש ברגע אחד שתי המלים : ישנה בית" ר . לא לחינם נגדה מכוונות כל החיצים של הכוחות השחורים , השומרים על 'נצחיות' הגלות והלך רוחה העבדותי , ה'מושקים' של הפריץ האדום או של המושל האדומי : כי בבית"ר הם מרגישים את נשימת המהפיכה הגדולה , שתאכל ותכלה את כל הכוחות הריאקציוניים והרקובים והקופאים על שמריהם . ומשום כך קדושה לנו מכול קודש בית"ר בנוסח המשולש של תוכנה , שנתן לנו המנהיג : ביתר ( אחות ליודפת ומסדה ) — הדר — ותגר על כל מעצור ומיצר . את פולחן הצורה וההדר — זו היא המהפיכה הכבירה שחולל הגאון הזה — מנהיג תנועתנו זאב ז'בוטינסקי . אפשר להגיד , כי הוא שיצר ע"י כך את הממלכתיות העברית ( 759 עי' מ . שפירא , 'הירדן' ( רומניה , ( אוקטובר ; 1934 פרופס , שמ , דצמבר . 1934 פרופם ראה דחיפות בהחלפת ה'הכשרווד בבתי ספר מיקצועיים , וב'הכשרה' המקובלת ראה מעין קאראנטינה — ישיבת בטלה תוך המתנה לסרטיפיקאטים . עי' 'מאמעמד ( וארשה , 1934 . 12 . 24 , ( שאלות בחח של ריאליסט ומעשיות . שיבר דיבר שם בצורך בניפוי העולים . מ . שפירא הציע שם לקבוע את מועצת המפקדים כמוסד קבוע בבית"ר , המתכנס פעמיים שלוש בשנה בין כינוס לכינוס , ודן בנושאים הד חופים שהזמן גרמם 59 ז . ' העולם' שנתחייב לדבר בנוער הריביזיוניסטי בגיליון שהקדיש לנוער ( 1935 . 1 . 3 ) הביא בו את מאמר יצחק ברמן , שאיפיין את בית"ר ב'רגש אחריות לכלל . אין זה פאשיזמוס , זוהי דימוקרטיה תרבותית , בלי אנארכיה ובלי סנוביסמוס מעמדי . ' ברמן הבהיר , שבית '' ר עומדת על יסוד עיקרי אחד , והוא דווקא החינוך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר