שלוחים מארץ־ישראל

עמוד:323

שלוחיםמארץ ישראל תקוות גדולות תלו הן בארץ והן בגולה בהסברת דבר הגיוס כראוי ומכלי ראשון — מפיהם של שלוחים מן הפלוגות - ומבעלי סמכות מוסרית יתירה באישי שילטון בית"ר וראשי התנועה . תקוות אלו לא נתקיימו , וספק אם כולן היו ראויות . ראש בית"ר ועמו אנשי הסמכות וההגות בבית '' ר דיברו בנושא הגיוס בקביעות , ובלשון חדמשמעית , אלא שדחף התנאים הכריע . יוניצ'מאן היה מן הקיצוניים בעניין ההסברה , ובהשתמטות מן הגיוס ראה כתם חרפה לא רק לעולים , אלא אף לתנועה . בגיוס ראה את 'יסוד התנועה , שעמו קמה ונופלת / שלמרבה הדאבון נשאר בגדר ' החלטה יפה על הנייר . ' הוא תבע לעשות את הגיוס ' גורם פרמאננטי בחיי הגלות בבית '' ר' . בזיקה לתפיסה זו קרא לביסוסה של ההכשרה החלוצית אף בבית '' ר , כפרוזדור לפלוגות . אלא שאף קיומה של תוכנית כגון זו היה כרוך בקשיים אידיאולוגיים , איר גוניים , ובייחוד חומריים , שבתנאים הנתונים ספק אם ניתן היה להתגבר עליהם . אף הרציפות הוודאית שבין ההכשרה הכללית לבין הפלוגה בארץ לא היתה כלל מובטחת מראש , והרי לא מעט בית '' רים שעבדו ב ' הכשרות' לא ראו עצמם מסוגלים לעמוד עוד בשנות ניתוק נוספות מתחילת פעולה כלכלית עצמאית אישית . התוכנית לשלוח שלוחים לרוב ארצות אירופה לקשור קשרים רוחניים ומעשיים בין הפלוגות לבין סניפי ביתי' ר נצטמצמה ביותר . הקק '' ל ששלחה מדריכים של תנועות נוער לחוץ לארץ לא נאותה לקיים הבטחותיה . רק שניים יצאו שלוחים מטעם הנהלת הפלוגות : מרדכי זליקוביץ , ' ואחריו הילל צור . זליקוביץ' נשלח להתייעצות עם השילטון ועם ראש בית"ר , ביחס לשיטת הגיוס וקביעת תקנתו הסופי . שליחותו זו היתה מוצלחת וחשובה , ובזכותו נתקבלה חוקה מתוקנת וראויה יותר , מבחינת מגמת הגיוס , אפשרויותיו וצרכיו c *\ לאחר הקונגרס הציוני בפראג , ולאחר ביקורו בפאריס , יצא לפולין , וביקר קננים ו'הכשרות' ועסק בהסברת הגיוס , רעיונו , מגמתו וחשיבותו ( עד . ( 1933 . 11 . 15 משום קשיי תקציב ( גרעון של 20000 זהובים ) לא היה ( 639 'מדריך בית"ר / דצנזבר . 1933 ועי ' לעיל , פרק כב . ( 640 'המדינה / , 1934 , 2 . 16 וגגי-ש 1934 . 5 . 15 ( תשובתו לברקאי — גגי ' לעיל , פרק לה . ( ( 641 עי' ליעיל , פרק לג . ציפיית ראש בית"ר ליום העשור של בית"ר כתב ראש בית"ר על ציפיותיו מבית"ר . נוסף על ציפייתו בתחום העיברור , ציפה לתמורה בתחומי הגיוס ופלוגות העבודה . 'אני יודע' — כתב ראש בית"ר - 'את התירוצים : פלוני לא הלך לפלוגות , כי מצא לו מישרה פרטית ובה "יביא תוע לת יותר גדולה למען המדינה ; " אלמוני לא הלך , "כי איננו מתכוון להיות עובד אדמה כל ימי חייו , ואם כן , מה טעם למדו את מלאכת האיכר — " ! פיטפוטים . שנתיים אלו אינן שנותיך אתה : אותן נדבת למדינה , והרבה יותר "תועלת '' תשאב המדינה מהחיזיון המט הר הנקרא "פלוגות העבודה של בית"ר" מאשר ממנהל חשבונות עוד אחד או משרטט עוד אחד . ' ראש בית"ר הטעים : 'לעת עתה כל כוחנו הוא כוח "היופי" שב עמדתנו , כוח "ההדר" - בזה ניצחנו' , 639 אלא שקשות מצוות אסתיטיקה בשוקי החיים הקונקריטיים על פקעות העצבים והיצרים הפועלים בהם פעילות הרסנית . פרק לו הסברת דבר הפלוגות בגולה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר