פרק לב עיתוני בית"ר, סופריהם ומשורריהם

עמוד:294

חומסקי , נהור ממיספר משוררים צעירים ומתחילים בבית"ר יצא אל מלפני השורה המורה , איש ווהלין , דוב חומסקי , בתורת משורר אנושי , רגשי , פנימי . כבר שירתו חרא שונה היתה כללית באופיה , ורק מעט מנושאיה היו יהודיים . בשני קבצי שיריו הראשונים ') במערבל ' , וילנה 933 ו ; 'צהרים לבאות / תל אביב , תרצ"ז ) הילך חומסקי כתוהה בדרכי הטבע הקוסמי , כעושה דר כו בדד : 'אהבתי כי נעול לי יהיה עולמי ' . בן לדור תועה , רב יגון , מבקש צנע , ובסנטימנטאליות מקובלת בראשית המאה התרפק על סוד לילה ועל ירח : 'עגום עתידה של נפשי המחפשת תיקונה ' . שירו הלאומי היחיד בקובץ הראשון היה שיר על בר כוכבא , ואף זה לא שיר של התעוררות של גבורה , אלא יותר של אמונה : 'כי זו הגבורה רק פדות תביא למולדת ' . בשיר שני על בר כוכבא שהובא בקובץ השני יש מידה גדולה יותר של גברות וגבורה . בו בקובץ אף פירסם שיר על תרומפלדור , בו דיבר על הכותל בירושלים : 'סנה כל יש ' . בו שר על הכרמל , ושר 'לארצי' — ' : 004 אני — אחד ממחנה הרבבות , חייל אלמוני , נצרפתי מכול סיג לבוא שערייך טהר לב והגיג הגיש לך מתת : רצון לבלי חת ' , 'את ארץ עקובה מדם כמצולה ' . רק מעט משיריו שלח חומסקי לפירסום בעיתוני בית"ר , ברם כולם היו ידועים לקוראי השירה בבית"ר , ובהם ביקשו לראות התחלה של שירה גדולה ומשפיעה . צרור שיריו שהביא ב'המדינה' שונה ברוחו משירתו הכללית . השירים הללו , לא חוברו להן מנגינות , ולא הוש ( 603 יעל מקומו של העיתון 'המדינה' בבית"ר ניתן לעמוד אף מן הרמיזות המרובות שרמזנו בפרקים שונים בספר זה . בעיתון 'המדינה ' השתתפו — נוסף על הסופרים הקבועים בעיתונות בית"ר : אלכסנדר איכר , ח . בוקסר , ב . בלאנקנפלד / ברקאי , / א . גוטפריד , צבי גינצבורג , גרשון הנדל , יעקב לייזרוביץ , פרץ לאסקר , י"ש פקר , נתן פרידמן / יליךמור , / צבי קוליץ , יואל קרילמאן . בפרקי ספרות ושירה השתתפו 1 שמואל אוזשך , יהודה ז'ילקיביץ / אלרואי , / דוב חומסקי , ישראל יבורוביץ , זליג לרנר , אהרן פישקין . אליהו גינזבורג סיפר שם את 'פרשת עכו . ' פיליטונים פוליטיים ופרקי הווי כתבו משה גולדברג , אלכסנדר רוזנפלד , שלום רוזנפלד . מיספר המשתתפים הכולל מנה מאה ומעלה . ( 604 שיר זה בנוסח שונה מעט ובשם 'למולדת' פירסם ב'המדי נה / . 1935 . 1 . 6 שה , הנקרא 'מישרד העלייה' / המישרד הא"י , / שכבר פנו אליו כ 150 בית"רים בבקשת סרטיפיקאטים ... אינני יודע עד כמה נכון הדבר , בפרט המיספר , אבל גם 5 ו כאלה הם סימן למחלה ... "בתל" דרוש לנו , וברזל יהיה . לכינוסנו העולמי יבוא השילטון והצעות תיקון בידו , תיקון שיטהר את קנני בית"ר מה"סיג" המיותר . את התואר "בית"רי" לא ניתן אלא למיבחר מן המיבחר . שערי "ברזל" ימצא לפניו כל הרוצה להי כנס לשורות בית"ר , ורק בקושי רב ייכנס . ועוד שבעתיים מקשי הכניסה ייקשו החיים בתוך הקן והג דוד — חיי עמל יום יומי וקורבן יום יומי . גם על השילטון נטיל חובות נוספות . אין בפי אף רמז של נזיפה לידידי ואחי הצעירים , שעבדו אתי בשילטון עד עתה . כל מה שיכול אדם לעשות בתנאי דלות אלה , עשו , ואני מתפאר בעוזרים כאלה . אך מעצמי אדרוש יותר ממה שעשיתי עד עתה . האידיאולוגיה הבית"רית הולכת ומתגבשת : עושר רוחני ענקי מס תתר בה , והגיע הזמן לגלותו . "החינוך הבית"רי" עוד איננו במלוא מובן הביטוי : שאיפתי היא להפוך כל קן וקן לבית ספר רוחני , מיקצועי וצבאי . את מילחמ תנו בעד העלייה הבית"רית נמשיך במרץ , ובכול צורותיה המדיניות והמעשיות . מי שקצרה רוחו מלסבול אתנו עד שננצח , יעזבנו , ואני אשמח ליציאתו משורותינו . אבל ננצח , והצל נציל את היישוב מסרטן הריאקציה האדומה . ואת סטאבסקי נשחרר , את הבחור הפשוט מבריסק דליטא , שלימדנו מהי גבורת הלב בפני סכנה , ומהי מהות ה"הדר . " ולרוח ה"ביריו נות" נמצא ביטוי ראוי לזכר אבותינו הקדמונים , שנפלו במסדה והצילו בנופלם את נצח ישראל . ונמצא תגובה מתאמת גם ללקח שלימדונו עתה רבני ארץ ישראל , והלוחם הגדול שבראשם - את הלקח שגילה לעינינו את הקשר הנשכח בין המסורת הדתית ובין חלום האראלות הבית"רי . ואת השופט ואליה הספרדי לא נשכח — ובמרץ מיוחד נישא את לפיד הרעיון הבית"רי במושבי אחינו הספרדים ... מס כבד נטיל על כולנו , מס רוחני ומס חומרי גם כן , למען אפשר את כל אלה . אבל לא יירתעו הבית"רים מפני הקריאה לקורבנות , והגזע החדש העתיק יווצר ' . ' המדינה ' , שיצא בווארשה , היו רובי סופריו בית"רי פולין , אבל אף רבים מארצות אחרות , ובייחוד מארץ ישראל , כתבו בו . אף בימי הסערה לא נאלמו דום המוזות בין מאמרי הפולמוס שהחריפו והלכו . שירים של משוררים בית"רים , אומנם בעיקר שירי גבורה ומילחמה , סיפורים קצרים , פיליטונים שונים , מחזה קצה היוו הנחלה הסיפרותית בעיתון . 603 את המדור ל'נשריבו' ( כולו עברי , חלק מגוקד לפעמים ) ערך ש . אביתר ( י"ש פקר . (

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר