התארגנות

עמוד:286

למהותה של הקנאות הפירסום הראשון בדפוס של 'ברית הקנאים' ( מהדו רת ברית הצה"ר בפולין - ר"ל הפלג הגחסמאני ) היה ' ברית הקנאים - פינקס א . ' בחוברת זו , בלשון אידיש , נאמר בשמו של המשורר יעקב כהן , ש'נפל דבר במחנה : ברית הקנאים' וכן נאמר על מהותה : חינוך , ריכוז , וקנאות . ברוך ויינשטיין דיבר על התנועה הבר"קאית , שנוצרה מן המשבר במחנה הצה"ר , כשבית"ר 'בגדה' בעצמה ונסתבכה במאבק כיתתי . לדבריו נוצל המיבנה הצבאי של בית" ר כלחץ על מצפונם והכרתם של חברי בית"ר . 'ברית הקנאים , ' שלא כבית"ר , תעמוד בפיקוחה של 'ברית הצה"ר' ( הגרוסמאנית . ( בחוברת זו , נתפרסמו תקנות הארעי של 'ברית הקנאים' שהיא חלק אינטגראלי של 'ברית הצה"ר , ' ותוכניתה : מדינה משתי גדות הירדן , עדיפות ביניין הארץ על אינטרסים של יחיד או מעמד , לגיוניסם , אירגון ההכשרות בתחומי התרבות , החלוציות וההגנה ; ההסתדרות הציונית היא הסתדרות לאומית כללית של העם היהודי בדרכו למדינה . הסיסמה י 'שמע' והתשובה : 'אחד ; ' ההימנון : שיר 'ביריונים' ליעקב כהן ' ) קמנו שבנו ! ומחודשי רוח , צעירי אונים , קמנו שבנו אנחנו , הביר יונים ... ' ! בדם ואש נפלה יהודה ובדם ואש יהודה תקום . ( ' ! להשפעה רוחנית ומוסרית בקרב הנוער הועיד גרוס מאן את טוב אישיו , את המשורר הענוג והקנאי כאחד , את יעקב כהן , שניתן לו תואר אב בר " ק - מקבילה לתואר ראש בית"ר , לפעולה חינוכית - את המורההמשורר יעקב נתנאלי רוטמאן , ולפעולה אירגונית - את איש הסתדרויות הנוער , הוותיק , המיקצועי , את ד"ר ראובן בן שם . שלושתם לא היה בכוחם להשפיע על רבים ולקרב לבבות . פעולתו הפומבית הראשונה של יעקב כהן היתה לפרסם ( סיוון תרצ"ג ) 'קריאה גדולה' אל הנוער ושמה : 'בסימן בר כוכבא . ' בעברית נמלצת מעל נמלצת ביטא מעין פיוט פרוזאי , שדיבר על תפקיד היסטורי , ניצוצות הקנאות , על האצילות הישראלית והעבר הגדול , ועל הסיסמה : 'שמע אחד , ' ועל שיחרור העם והארץ כעל שירת החיים . קריאה נלהבת זו שנקרעה מתוך לב המשורר הגיעה כפי הנראה רק למעטים , ומתחילה ניכר היה שאיחרה - מבחינת סיגנונה וכוח השפעתה - לפחות בשנות דור שלם . יעקב כהן , המשורר , הסופר , העורך , המורה במכון ל חוכמת ישראל בווארשה , לא היה פנוי ולא היה מסוגל ליטול על עצמו עול של עבודה רצופה וקבועה . פעולתו הפומבית הנוספת אולי מצאה לה ביטוי - שוב על דרך הכרזות ( כגון ייסוד הסניף בתל אביב , 9 ו 933 . 5 . ו ) , 595 והיו סניפים , שבהם פעלו רק חברים מעטים מן דרגה ג' והאוצרון , ללא חברים צעירים ורכים בשנים כרגיל בתנועת נוער . מתחילה לא צריכה היתה בר"ק להיות תנועת נוער כמקובל , תנועה שחבריה מתמידים את עבודתם ופעילותם בה עד שנות בחרות ועמידה . היתה זו תוכניתו של גרוסמאן ביחס לבית"ר , שבית"ר חייבת לסיים את תפקידה לגבי בני שמונה עשרה , ושבני שמונה עשרה כבר ימצאו את כל עניינם הציבורי בהצה"ד בלבד . זו היתה צריכה להיות אף מתכונת של בר"ק — בר"ק בתורת פרוזדור למיפלגה ' ) המדינתיים ( ' ולהחלוץ ' ) המדינתי . ( ' הוועד הפועל הציוני באפריל 1934 הכיר ב'החלוץ המדינתי' . מאיר גרוסמאן התעניין אישית בהתפתחות ההתחלות של בר"ק . עידוד רוחני ביקש לקבל מהמשורר יעקב כהן , ובשימחה קיבל את התייצבותו לעבודה של ד '' ר ראובן פלדשוה / בן שם , / שפעל בנעוריו עם 'השומר הצעיר , ' ייסד את 'השומר הטהור , ' פקד על 'השומר הלאומי , ' ותקופת חודשים אחדים אף ניהל את בית"ר בפולין . ד"ר בן שם , ראו בו 'ספיץ' לאירגון נוער , אלא שכול הציפיות שציפו ממנו גרוסמאן וחבריו היו מוגזמות בתכלית . אצה להם הדרך , לאנשי פלג גרוסמאן , והם ביקשו מייד עם ההחלטה לפרק את ה'זונדרפרבאנד' של הצה"ר לבוא במקומו בתורת 'זונדרפרבאנד' חדש , אבל לא זכו . ' השומר הצעיר' זכה קודם להם . לפני הקונגרס הציוני דחו הצעות על רשימת בוחרים אחידה . ז'בוטינסקי התריס כלפיהם , שבאי-כוחם משתדלים בתירוצים לי גאליסטיים לדחוק את באי כוח הרוב ( הצה"רי ) מוועדי העלייה , מוועדות השקל , ומנהלים מילחמה גלויה בבית"ר , תוך עלבונות גסים . 5 > ' 7 ( 595 על סניף תל אביב הכריזו ביצ ידידיה , גרוסמאן , יבזרוב , ב . ויינשטיין . 'הארץ / . 1933 . 5 . 22 המישרד התל אביבי היה טיפולו העיקרי , ואולי היחיד , קבלת עולים חדשים מחברי בר"ק . חברי בר"ק ( מבוגרים ) חיו ברחובות , פתח תקווה ומקווה ישראל . באותה אסיפת ייסוד הביע יצחק גוריון תקווה , שלמרות הפילוג תעבוד בריק לחיזוק אירגון עובדי הצה'ר ובית '' ר וליצירת הסתדרות העובדים הלאומית . עי ' מ '' ז , ל ( 596 . 5 / 8 בשנה הראשונה נתקיימו סניפים בפולין , ליטא , לאטביה , ביסאראביה ( רומניה . ( עי ' מ '' ז , ל . 5 / 6 ( 597 ז'בוטינסקי , 'החיפזון הנאצל ' , 'חזית העם . 1933 . 7 . 14 ' , עי' לעיל , העי . 422 , 413 , 408 עיי גרוסמאן , 'סכנת פוצ'יסם' ' ) בדרך / ;( 1933 . 6 . 19 יעקב כהן , 'ז'בוטינסקי ואוגאנדה שלף ' ) היינט / . ( 1933 . 7 , 21 ועי' פרק נז בספר בית' ר , א . יעקב כהן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר