היחס לסוציאליסם המארכסיסטי

עמוד:269

היחס לסציאליסם המארכסיסטי הדעה השלטת בבית"ר מתחילתה היתה , שהקמת המדינה מחייבת את ריכוז כל הכוחות בעם , ושלת קופת 'המדינה בדרך' יש להשעות כל דיונים ותכסיסים על יסוד אידיאולוגיות מעמדיות . דעה שלטת זו לא מנעה מן החברים את העיון במישנת הסוציאליסט ובמדעי החברה , ואף לא את ההתייחסות החופשית לבעיות כלכליות מעשיות . ראש בית"ר גופו שאל פעם בפעם , אולי כבר הגיעה השעה לעיון בשאלה הסוציאלית היהודית . ההשעיה של הדיון האידיאולוגי בתחום הכלכלה גררה פאראדוכס : הבית"רים האביונים מביית , ומנועי תק ציביהן של קרנות וחסדם של נוטאבלים מרבי צדקה , הם הם הוצגו בנציגי הבורגאנות , 'הבועזים , ' שונאי ה פועלים . לובוצקי / אליאב / שדיבר 'על אחריותו הפרטית' ב'הצביעות שבסוציאליסט המעמדי' ' ) מדריך בית"ר , ' דצמבר 933 ו ) סיפר מעשה : 'באסיפת ציונים בווינה ( שמנהלי הבאנקים היהודיים שבה מאורגנים ב"אגודה מיקצועית " סוציאליסטית לפקידי באנקים ) קם ריביזיוניסט צעיר והטיף לרעיון העל מעמדי בת קופת ביניין מדינתנו . אחריו קמו מנהלי הבאנקים " הסוציאליסטים , " גדולי הכרס המקושטת שרשרת זהב , ומחו בשם הפרוליטריון העברי נגד הפאשיסם היהודי שהתגלה בדברי הסטודנט הריביזיוניסט , ואותו סטודנט חי לו בדוחק בצריפי הסטודנטים העניים שמחוץ לעיר , ' והגיב : 'התמונה מגוחכת , אבל דברי המוסר המוטפים יש בהם עדיין די כוח משיכה , שכול בעל כרס ( מוחשי או רוחני ) נוטה ללובשם כטלית שכולה תכלת . ' לובוצקי ראה במחנה הסוציאליסטי פאתוס מוסרי לפי השיגרה מן הימים , כשהיה בא כו חה של שיכבת עבדים מרודים , ומכאן שדבקה בו צביעות בדור חדש ושונה . לובוצקי פיקפק במדעיות שבסוציאליסם המעמדי , והעיר ש'הבקיאים ביותר בתורה המדעית הזאת הם דווקא אלה , שלבם רחוק מאוד ממעמד הפועלים . הם דווקא אלה שלבם נוטה לתיקון היחיד , לתיקון נפשם הם החביבה עליהם , בחברי "השומר הצעיר" הבונים לעצמם "קיבוצים , " היכלי הנפש , ומדברים על מהפיכת העולם . ' את תו רת הערכים של מארכס חיסלה הביקורת של ביהם באווירק , ואילו האגודות המיקצועיות של הס"ד הגר מאנית היו ראשונות למוסדות הריפובליקאניים שלקקו את מגפו של היטלר . הם והקומוניסטים שכחו על שביתה כללית ועל הקרב האחרון . הדעה הדומינאנטית במחנה לא מנעה מחברים נאמנים לעמוד על דעתם הפרטית והשונה בו בנושא , כבכול נושא עקרוני אחר . מ . דאנציס ( מעורכי ה'טאג' בניו יורק ומראשי הצה"ר בארצות הברית ) גילה במפורש בעיתונות , ובפומבי , את דעתו בעד ה'הסתדרות' השמאלית ונגד המילחמה בשביתות , כיוון ששכח של הפועל שכר רעב הוא . " ובנושא המרכזי הגיב חיים בוקסר ' ) 543 מדריך בית"ר , ' ( 541 דיון תיאורטי ב'ריביזיוניסם וסוציאליסנד דן דיר פון וייזל בידי ותנלט' ( וארשה , 1953 . 7 . 28 , ( עמדה עצמאית נקט יואל קרילנזאן ' ) העובד היהודי ומלכות ישראל' — 'המדינה ; 1934 . 3 . 15 ' , פנינו אל העובד . ( עי' דיוננו בפרק נב בספר בית'ר , א . ( 542 'דבר . 1934 , 6 . 26 ' , ( 543 בךגוריון כותב ביומנו ( רובנה פולין ' ) ( 1933 . 6 . 11 — זיכרונות ' , א , : ( 643 'לפני הנסיעה פנה אלי ראש הבית'רים , חיים בוקסר , תלמיד הגימנסיה העברית , בשורה של שאלות . אינו רוצה לסמוך על ידיעות העיתונות הריביזיוניםטית ביחס להסתדרות . ניסח שאלותיו בכתב . מחוסר זמן לא יכולתי לשוחח אתו . הבטחתי לו תשובות בכתב . ' בוקסר פירסם ב'המדינה' : ( 1934 . 12 . 2 ) 'חשבון הנפש על אודות המיליטארימם היהודי . יחסי יהודים ערבים . ' בו בגיליון של 'המדינה' עסקו בשאלות סוציאליות א . גוטפריד ופרץ לאסקר . פרק ל במאבק עלה 'חד נס'

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר