פרק י' המאבק לצי עברי בימי מלחמת העולם השניה

עמוד:247

אחרי פגישות נוספות חתמנו על הסכמ , שלפיו נתחייבה אגודת "אורט '' להקציב לליגה הימית בבריטניה סך של 14 , 000 לי"ש לשנה . כתמורה היה עלינו לשעבד את כל הכנסותינו לקופתה של ,, אורט" בלונדון . כל מה שהורשינו להשאיר בקופת הליגה מחוץ לכספימ שהעניקה לנו ,, אורט" ואשר צריך היה להוציאם לפי תקציב קבוע מראש , היו 300 לי"ש . כן היה עלינו לספח להנהלת הליגה שני נציגים מטעם ,, אורט , " ביניהם את ד"ר מופשוביץ . לדאבוננו עברו שבועות רבים עד שקיבלנו את ההלוואה מידי ,, אורט" ובינתיים כבר הועברה "קאטי סארק" לרשות הסוכנים . לבסוף אמנם הצלחנו לקנותה בעזרת האדמיראליות אך כבר נתחייבנו לשלם ריבית של 1000 לי"ש נוספות . לפי ההסכם נשארו כל הענינים הקשורים בהכשרה הימית לטיפולה ולהכרעתה הבלעדית של הליגה . כן הוחלט , כי נוסף על תפקידי כיו"ר הליגה ומנהלה אתמנה גם כמפקדה של "קאטי סארק . " את ל . ברנשטיין , אחד הימאים הראשונים בא"י ( ששירת בחברת "לויד ארץ ישראל" כקצין ראשי באניה "הר ציון ( " מיניתי כסגני . כשעברה "קאטי סארק" לרשותנו מצאנו בה מסמכים סודיים מימי המלחמה ומיד העברנום לאדמיראליות , אד נשאר בה גם המכ"ם — ה"ראדאר" — ואותו השארתי ברשותנו למרות דרישת האדמיראליות למסרו בידיה . " קאטי סארק" היתה מצויירת בכל מכשירי הניווט והשייט החדישים ביותר • ומרירותה הגיעה ל 25 קשר . כדי להפעיל את מנועיה הענקיים דרוש היה לערוף בה בדק יסודי , אד לשם כך לא היו בידינו האמצעים הכספיים , ובינתיים בלאו הכי לא התכוננו להפליג . החלטנו איפוא לגררה לנמל לונדון ולהשתמש בה במשך השנה הראשונה כספינת אימונים לחניכים ואולפנה להכשרה מעשית . בעזרת לורד לטאם באתי לידי הסדר עם שנים מבתי הספר הימיים בלונדון , שהסכימו לקבל עד 60 תלמידים שלנו למחלקות השונות להכשרת מלחים כשירים ( מוסמכים , ( לקצינים מכל הדרגות ולמכונאים ימיים . מארץ ישראל הורשינו להב א 18 תלמיד . החניכים שלנו צריכים היו , נוסף על תכנית ההכשרה הימית הכללית , לעבור גם את ההכשרה התרבותית , שכללה בין היתר את תולדות ישראל , תולדות הציונות ולימוד השפה העברית . הסדר והמשמעת על ספינת האימונים שלנו החלטנו להנהיג בהתאם למתכונת הצי המלכותי ( הקרבי ) הבריטי . הגענו לידי הסכם עם ,, אורט" כי גיוס המועמדים להכשרה הימית ייעשה ? קודם כל בין פליטי השואה ובבתי היתומים היהודים של בריטניה . עבודתנו התקדמה בקצב מזורז . הוספתי לצוות הספינה רב מלחים אנגלי , והעליתי על סיפונה של "קאטי סארק" את שני המועמדים הראשונים להכשרה הימית שלנו . החילונו להתקין את המשחתת לתפקידה החדש ולגרירתה לנמל לונדון ! ובעת ובעונה אחת פתחנו במו"מ עם העיריה ורשות נמל לונדון לקבלת רשיון לעגינתה של "קאטי סארק" סמוך ל"סיטי" — מרכזה המסחרי של לונדון . באיזור זה התרכזו רוב בתי הספר הימיים , ועל כן חשוב היה לנו לעגון בסמוך למקום . מאירר קשה היה מאד לקבל את הרשיון לכך ודמי העגינה שם עלו בהון תועפות . על כן פניתי שוב ללורד לטאם והוא הבטיחני לתת את מלוא תמיכתו לפתרון ? הבעיה , וגם מסר בידי המלצה לרשות נמל לונדון .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר