פרק ח' ההכשרה הימית המקצועית של בית"ר לטביה

עמוד:223

ימאים' ולא רק רבי חובלימ' אלא גם רבי מלחים ויורדי ים רגילים . רק מי שיתחיל את הכשרתו הימית ,, מאל"ף" יכול להיות ימאי וקברניט הראוי לשמו " ... " היתר . עוד סיבה שתודות לה עלה בידינו לשכנע את ידידינו לתת את תמיכתם למפעלנו , והיא נעוצה בעמדתה של בית"ר לשאלת הכשרת הנוער בגולה . המקצועות ה"אינטליגנטיים" לשעבר נסגרו בפנינו והיה עלינו למצוא את פרנסתנו כפועלים ובעלי מלאכה , נאלצנו איפוא לחפש דרכים חדשות לפתרון בעיה זו . והנה במקצוע הימי , שהיה עד כה כמעט יודנראיך " ) נקי מיהודים (* מצאנו את הדרך החדשה — דרך חלוצית " להכשרת ימאים . . * לצוות "תיאודור הרצל * קיבלנו ארבעה אנשים בלבד : רב חובל , קצין ראשון , רב מלחים וטבח . כמלחים שירתו למן הרגע הראשון בוגרי הפלוגות הימיות שלנו . הם למדו חיש מהר למלא את התפקידים שהוטלו עליהם , לרבות עבודת הטעינה והפריקה , שכרגיל ממלאים אותה הסוורים והסבלים . הוטל על בחורינו ללמוד גם את המלאכה המייגעת הזאת , שהרי אף היא דרושה בארץ ישראל . " " סמלה הבינלאומי של "תיאודור הרצל" מורכב מארבע אותיות .,, VLFU" ספינת מפרשים זו , בעלת שלושת תרנים , נבנתה בשנת 1909 בטאלין ( בימי שלטונה של רוסיה האצרית נקרא נמל זה בשם רבל . ( היא עשויה מעץ אורן . אורכה 101 . 4 רגל , רוחבה 26 . 9 וגובהה 11 . 4 רגל . גובה תרניה מגיע ל 103 רגל . שטח עשרת מפרשיה הוא 700 מטרים מרובעים . תפוסתה הנקיה היא 320 טון ( בערך 400 טון קיבול — י . ה , ( . שטח מחסני המטען הוא 508 מטרים מעוקבים . ישנם שני מחסנים . הספינה היא מפרשית והמנוע היחידי שלה ( ששה כוחות סוס ) משמש להרמת העוגנים ותרני המטען . " כדי להפליג בימים היתה "תיאודור הרצל" נאלצת להסיע מטענים לכיסויי הוצאותיה . במשך ארבע השנים 1938—1935 בקרה הספינה בתשע מדינות וב 27 נמלים . ' עברה בתקופה זו 9146 מילין ימיים והסיעה מטען בשיעור 7300 טון . 42 איש נתאמנו בקורם הימי המעשי על סיפונה של "תיאודור הרצל / ' ואולפ רק 20 קבלו תעודות גמר ! 15 הפסיקו את הפלגתם לפני שעמדו במבחנים ושבעה נמצאו בלתי ראויים להמשיך בהכשרתם ! שלושה סיימו את ביה"ס לקצינים . בצייביטאווקיה , ושלושה התקבלו לבית הספר הימי בלטביה . נסיונות קשים עברו על החניכים באימוני מסעותיהם . הנה קטע מיומן הספינה , הקורע אשנב למקצת הרפתקאותיהם : 30 „ בספטמבר , 1938 שעה . 15 . 00 אנו מרימים את עוגנינו ומפליגים בדרכנו לקגיגה ( דניה 3 ... ( באוקטובר . הים שקט ואין רוח , אך ב 12 . 00 מתחילה לנשוב רוח נגדית הגוברת והולכת ובשעה 15 . 00 מגיעה לעצמה של 7—8 "באלים" ( דרגה 7—8 י . ה ( . אין באפשרותנו להתקדם ברוח נגדית זו . " 4 „ באוקטובר . הרוח פונה דרומה ומתחזקת . בשעת הורדת המפרשים נקרע מפרש התורן השני . הבחורים מטופלים בתיקון המפרשים ובשאיבת מים . רק הפעלתם הבלתי פוסקת של משאבות היד עשויה למנוע את חדירת המים לבטן האניה למעלה משיעור 25 אינצ'ים * . הבחורים עייפים ורטובים , אד מחזיקים מעמד . " 5 „ באוקטובר . הסערה מדרום מערב נמשכת . עוצמתה מגיעה לעתים עד בערר 25 סנטימטרים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר