פרק י"ד תחית הספנות העברית

עמוד:344

הגרעונות של חברת צי"ם כיסתה הממשלה וזאת בצורת מתן הלוואות לזמן ארוך , או בלי זמן לפרעון . למעשה' נשאה הממשלה על שכמה את העול והנטל לקיומה ולפעולותיה של החברה הזאת . חברת צי"ם לא נשאה מאז הקמתה כל רווחים . המאזנים של החברה הראו תמיד על גרעונות שכוסו ע"י האוצר . " " כנהוג במוסדות ההסתדרות ובמוסדות הסוכנות קבלה מפא"י את הזכות לקבוע את רוב חברי ההנהלה / ' הווי אומה כי במרוצת השנים האחרונות הפכה צי"ם לחברת מונופולין בידי מפא"י . במהירות בולע ה"טרוסט" הימי את החברות הפרטיות . עוד לפני שנים נעלמו מן האופק חברת רקנטי , שבידה היו שליש אניות בקו ישראל אמריקה' וכן חברת ה"לויד הישראלי" ' "חברת דיזנגוף" ו"קו השופטים" ' ועוד יד צי"ם נטויה . מאז נצטרפה ממשלת ישראל כשותפה לחברה' שוב אין מי שיוכל לעמוד בתחרות עמה . כיום מגיע היקף "קיסרות" צי"ם ל 30 אניות משא ונוסעים , שתפוסתן עולה ל 164 . 872 טון . אין ספק בידי ' כי ביום מן הימים יחול שינוי ערכין בגישתנו לניהול עניני הספנות בישראל . שינוי כזה — צורך שעה הוא , ולפיכך בוא יבוא . הצעה לריאןלגניזציה של חיל הים הישראלי " להכפיל את כחנו בים' מבלי שהאוצר ישקיע בכך כסף משלו" — ' זאת היתה התכנית שהגשתי לראש ממשלת ישראל ושר הבטחון ב 10 באוקטובר ' 1949 לפי הצעתו של מר שאול אביגור , — אדם בעל השפעה מכרעת באותם הימים במשרד הבטחון . " באתי להציע לאדוני תכנית "ריאורגניזציה של צי הסוחר וחיל הים שלנו — / ' אמרתי לאחר שהוזמנתי לשבת . — "ריאורגניזציה שלא תגע בתקציב המדינה . " בן גוריון חייך חיוך לגלגני : — "אדרבא מה היא התכנית ז" גוללתי בקווים כלליים את הצעתי : ממשלת ישראל תבנה מספר אניות סוחר לפי תבנית מיוחדת' המאפשרת להן ליהפך תוך 24 שעות לאניות קרב . אניות אלו תהיינה בעלות שריון ומהירות בהתאם לצרכי קרב ימי . אניות כאלה כבר ישנן בעולם' והשתמשו בהן בימי מלחמת העולם האחרונה . הן מהירות , מצוידות בשריון ובכלי הזיין הדרושים . התענינתי בטיפוס המיוחד הזה של אניות הממלאות תפקיד כפול : כאניות סוחר בימי השלום וביחידות קרביות בומן המלחמה . בימי מלחמת העולם האחרונה שימשו מיכליות גדולות בציים הנורבגי והבריטי ובזה של ארצות הברית — כנושאות מטוסים ( שנים עד ארבעה מטוסים על כל אחת . ( היתה לי ההזדמנות לראות אניות איטלקיות שנבנו במיוחד לתפקיד כפול — במשאיות לפרי וכצלבניות . כל העמדות למכונות יריה כבדות' לתותחים , לפולטי הטורפידות' וכמו"כ מחסני הנשק והתחמושת נבנו באניות אלה מראש . בימי שלום שמור הנשק במחסני החוף . ברגע הדרוש מספיק לאניות אלה זמן של 18—12 שעות כדי להפכן לאניות קרב חדישות' המותאמות לתפקידן . בימי שלום ישרתו אניות כאלה את צי הסוחר הישראלי . איכותן הגבוהה ומהירותן תאפשר לנו להשתמש בהן בתורת אניות ,, טרמפ" ( אלה שאין להן קו הפלגה קבוע . ( בשעת חירום תקראנה האניות לדגל ותחזורנה לבםיסיהן ... את תמורת האניות האלה תוכל ממשלת ישראל לקבל עוד בשעת בניתן . הן תמכרנה מראש לבעלי הון פרטיים ולחברות הישראליות הקיימות או לאלה שתיווסדנה לתכלית זו . מניות החברות תופצנה בחו"ל ותמכרנה בעידוד ממשלת ישראל .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר