|
עמוד:342
( 3 „ שהעבודה במערכת מכונות מסובכות כזו מצריכה צוות בעל הכשרה ונסיון , שלא היה בנמצא אז בארץ ( 4 ,, . " הגדלת הטונאג' של האניה מ 3500 טונות והגדלת מספר הנוסעים מ 245 ל 400 נעשה — כנראה — בלי התאמת מיכלי המים והדלק לתצרוכת המוגברת הכרוכה בכך , ובלי להתחשב בדרישות הנובעות בקו זה לנוחיות ותנאי שיכון ואישפוז מרווחים ונוהים , המקובלים בים התיכון . " — בחירת "עוגן" ( מספנה שהוקמה ע"י הסתדרות העובדים הכללית — י . ה ( . לא היתה מוצדקת מבחינה מקצועית ( 6 „ . " התקלות במערכת המכונות של האניה לא באו לפי דעתנו לסופן , ועד היום עדיין לא נקבעה הסיבה הברורה של תקלות אלו . אפשר שהתקונים באנטוורפן לא נעשו כהלכה . " ,, ט ) אין לנו חומר מספיק לבוא לידי מסקנות ברורות ביחס להנהלה המסחרית של עניני ,, קדם , " ביחוד אחרי ששום איש מבעלי המקצוע בחלק המסחרי של הספנות בארץ , לא בא כדי להגיד את דעתו . יחד עם זה אין לנו ספק , שההנהלה המסחרית של קו אניות נוסעים הוא מקצוע המצריך נסיון ומומחיות גדולה , ואין זה מניח את הדעת , שבהנהלת החברה הזאת' אין משתפים באופן קבוע מומחים מסוג זה . אין אנו יכולים להסכים לדעתו של אחד מראשי המנהלים , שדרכו של צי"ם בספנות צריכה להיות כדרך היהודים בחקלאות , בתחילת ישובה של הארץ , היינו — להתחיל הכל מחדש וללמוד הכל למעשה . " ,, י ) יש להצטער על כך , שבגלל העובדות שקבענו לעיל ביזבזו הרבה מהאימון וההתלהבות והרצון הטוב לתמוך בספנות העברית , שהראה הציבור היהודי בכללו בזמן שהתחילו לפעול בדבר . אנו קובעים שפעולת צי"ם ורכישת ,, קדמה" נפגשו לכתחילה בחיבה וברצון , ורק מד . שקרה אחר כך גרם לשינוי היחס וריבוי הביקורת . גרמו לכך גם התעמולה והפרסום המופרז שאחזה בהם הנהלת "קדמה . " ,, י"א ) לפי הדו"ח שקבלנו , המסתיים בסוף מארס , 1948 הושקע ב"קדמה" — אם לא לקחת בחשבון את ההפסדים שנגרמו על ידי התיקונים והבטלה בשמונה חדשי הפלגתה , — יותר מחצי מיליון לי"ש . אין אנו רוצים לאמר בזה שהכסף או חלק ממנו הלך לאיבוד . אבל אין ספק , שהשקעה זו עולה בהרבה על התקציבים והחישובים , שבהם התחילו בענין . " " עלינו לציין בכלל , שהחישובים המסחריים של הנהלת "קדמה" ביחס לרנטביליות של השירות אינם ניתנים לביקורת , מפני שהם מבוססים על בטחון בקיום המצב המונו פוליסטי בהסעת עולים ועל המחירים המופרזים ששילמו בעד הסעת עולים 30—25 — דולאר בעד נסיעה ממרסיי לחיפה — עד הזמן האחרון . חברות פרטיות , שטיפלו בהסעת עולים בעבר , ניצלו — בלי ספק — את העליה היהודית להפקת רווחים מופרזים , ואין חברה ציבורית יכולה ללכת בדרך זו . " בעקבות דו"ח קטלני כזד , אפשר היה להניח , כי האחראים לכשלון ולשערוריה יפוטרו ממשרותיהם , אך לא כן קרה . להיפר — הם הועלו בתפקידיהם : מר בר כוכבא מאירוביץ נתמנה לסגן שר התחבורה וכמנהל הכללי לשירותי נמלים , ים ואוויר ו ד"ר וידרא נתמנה למנהל חברת צי"ם' והגברת גוסטה שטרומף הוסיפה לעמוד בראש חברת "נחשון . "
|
|