פרק י"ד תחית הספנות העברית

עמוד:341

השותפות של החברה "קדם" רכישת האניה "קדמה" והתקנתה לשימוש' הסיבות שגרמו ' לתקלות בעבודה וכל הכרוך בענינים הנ"ל מבחינה כספית' טכנית ועסקית . " חברי הוועדה היו : מר אריך מולר' מנהל חברת ,, אתא" מר מרגולין' חבר ההנהלה ' של חברת הספנות "עתיד" וחבר עירית חיפה' ואינג' שלמה קפלנסקי ' מהטכניון העברי בחיפה . המסקנות " לאור העובדות' העדויות ששמענו והמסמכים שהובאו לפנינו , הגענו לידי מסקנות אלו : " א ) אין זה בסמכותנו לדון בהאשמות' שחברת "צי"ם" ' שנוסדה על ידי הסוכנות היהודית והסתדרות העובדים הכללית' פעלה בעיקר לטובת המפעלים ההסתד רותיים המטפלים בימאות ( הדגשת המעתיק ' ( הואיל וכתב המינוי הגביל אותנו רק בחקירת פרשת "קדמה" החל מהרכב שותפות "קדם " . " " ב ) אין אנו מוצאים דופי בזה , שחברת "צי"ם" בקשה שותפים בין החברות האנגליות לשם סידור קו נוסעים קבוע בין אירופה לארץ ישראל , לדעתנו' לא היה באותו זמן בארץ נסיון מספיק בענף זה של הספנות . " " ג ) האינפורמציה שהיתה בידי צי"ם ביחס ל '' הריס ודיקסון" הצדיקה במידה מספקת את הרצון ואת ההחלטה להתקשר עם "הריס ודיקסון" וגם להשאיר בידי חברה זו את ההנהלה המעשית של חברת "קדם" ' ביחוד אחרי שבחוזה עצמו הובטחו האינטרסים הלאומיים היהודים במידה מספקת . " " ד ) לעומת זה לא היה נכון' שלשם ניהול מו"מ וקביעת היחסים המעשיים בעסק כה מסובך כקניית אניה והתקנת קו נוסעים קבוע' נשלחו מצד צי"ם אנשים בלי נםיון בענף זה של ספנות ! ברור לנו מעדויות' שבאותו הזמן — אמצע — 1946 היתה התלהבות גדולה ונכונות רבה מצד כל החוגים המטפלים בימאות בארץ' גם חברות פרטיות וגם יורדי ים , לעזור בעצותיהם ובידיעותיהם להקמת מפעל ימי יהודי . קצתם אף הביעו נכונותם לנסוע לכמה חדשים למטרה זו לחו"ל בלי תשלום . היה זה משגה מצד החברה לא לנצל את הסיוע שהוצע לה . " " ה ) קנית האניה "קדמה" לא נעשתה בזהירות הדרושה ועל יסוד הבדיקות הנהוגות במקרים כאלה ע"י מומחים למקצוע ; חברת צי"ם שיתפה אמנם שני רבי חובלים בבדיקה השניה ( הדגשת המעתיק ' ( אבל לא הוזמן אינג'נר מכונאי לשם חוות דעת על מצב המכונות . כנראה' שהחברה סמכה במקרה זה יותר על מומחי "הריס ודיקסוך . " כדאי להזכיר' שהאביר נקנתה בלי שהמכונות נפתחו וזה למרות שהאניה נמכרה אחרי שסבלה משריפה . וגם מהדין וחשבון של האינגינרים של הפירמה' פרנץ במפרר' אפשר להבין' שדעתם לא היתה נוחה ממצב המכונות . אילו שותפו מומחים למכונאות . בעלי נסיון בארץ' בשלב הראשון של בחירת האניה וקניתה' היו מעירים את תשומת לב החברה לשאלות התלויות בתנאים המיוחדים של הארץ ( 1 „ . " שהמכונות של "קדמה הן טורבינות' — מכונות מסובכות ורגישות' שקשה לתקן אותן בארץ ( 2 , ' . " שהדוודים המתוקנים ב"קדמה" הם רגישים לאיכות המים' ומימי חיפה זקוקים במקרים כאלה לטיפול מיוחד . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר