|
עמוד:339
ועגנה כרגיל בנמל תל אביב . גם * ( 08 "חנה" 1360 ) טון ) נרכשה על ידי אדם פרטי מחיפה , מר גוטסמן , באותה שנה . היא הפליגה בין ארץ ישראל לקונסטנצה . בשנת 1937 רכשה חברת "נחשון" ( של הסתדרות העובדים הכללית ) מפרשית מנוע קטנה " ) רחף , ( " בעלת 170 טון ובעלת מנוע של 120 כוחות סוס . ספינה זו , שנועדה לשייט חופי בין ארץ ישראל לסוריה , ללבנון ולקפריסין , העסיקה רב חובל , ארבעה ספנים וארבעה מתלמדים . בין עובדיה היו שלושה מבוגרי צ'יביטאווקיה ( אוקס שחף , הרי היידן וארתור פרישר — כיום מהנדס ראשי בחברת fWftrr מפקדה הראשון היה רב החובל רוזנטל ( לשעבר מפקדה של "עתידי' וסגן מפקד של "תל אביב , ( " ומפקדה האחרון היה ישראל לסקוב ( אחיו של הרמטכ"ל . ( סופה של "רחף" שהתנפצה אל סלעי קפריסין . בין אנשי הצוות שניספו היו גדעון רוזנטל ( בנו הצעיר של רב החובל ) וגרשון ארליך . * * רק בשלהי שנת , 1945 כלומר 27 שנה לאחר הפלגתה של "החלוץ , " הספינה העברית הראשונה , מנמל ארץ ישראל כשהיא מניפה את הדגל העברי , שוכנעו הסוכנות היהודית והסתדרות העובדים הכללית , כי הספנות העברית אינה הזיה וחזוךשווא , אלא ענף העשוי להתפתח לזרוע חשובה בכלכלת הארץ . רק אז התעוררו שני המוסדות לפעולה ויסדו את חברת "ציי'ם ( שותפות בין הסוכנות היהודית לבין ,, חבל ימי לישראל" ו"נחשון" — שתיהן חברות במסגרת הסתדרות העובדים הכללית . ( בשנת 1946 נכנסה חברת ציי'ם לשותפות עם חברה אנגלית ויחדיו הקימו חברה בשם ,, קדם , " שרכשה את א / ק "קדמה" — אניח שעמדה להימכר בגרוטאות . שלא כחברות הספנות הפרטיות , לא נאלצה חברת צ"ים להתלבט בבעיות כספיות . היא לא היתה צריכה לחרוד לפשיטת רגל מפאת חוסר הון רזרבי . את גרעונותיה מיום היווסדה ועד עצם היום הזה כיסו המוסדות הלאומיים וממשלת ישראל . היא הוקמה עם הון יסודי בשיעור 500 . 000 לירות . הדעת היתה נותנת , כי עם תחילת עבודתן — לאחר הזנחה של שנים רבות — ר , בקשנה הסוכנות וההסתדרות לשתף במפעליהן קודם כל את חלוצי הספנות העברית , בעלי ותק ונסיון , שנאבקו בתנאים קשים ביותר להנחת היסודות לצי הסוחר העברי . והנה , למרבה התמהון , לא נכנסה צי"ם לשותפות עם אף אחת מחברות הספנות העבריות בארץ ישראל , אלא מצאה לה שותף מפוקפק ביותר באנגליה . חוץ מזה הועמדו בראש החברה החדשה , אנשים שלא היו להם מעודם לא זיקה לים ולא קשר לעניני ספנות , כגון מר בר כוכבא מאירוביץ , הגברת גוסטה שטרומף , ד"ר וידרא ואחרים . ולא עוד , אלא מיד בראשית פעולתה , כשלא היתה חברת צי"ט אלא בעלת חצי אניד ,. כבר ביקשה להשתלט על כל החברות הקיימות בארץ . בדו"ח של מר בר כוכבא מאירוביץ לוועידה העולמית של ה"חבל הימי לישראל , " מיום 24 באוקטובר , 1949 נאמר , בין השאר : "בהזדמנות זו , הריני שוב חוזר ומביע את צערי על כך , שראשוני חברות הספנות העברית , "עתיד" וה"לויד הימי הישראלי / ' לא ראו אפשרות להיענות להזמנת מייסדי "צי"ם" ולהצטרף ( הדגשת המעתיק ) אליהם . " מדוע היה על חברות בעלות נסיון של שנים , חלוצות הספנות העברית , שהספיקו
|
|