פרק י"ד תחית הספנות העברית

עמוד:338

בשנת 1935 יסדה משפחת בורכרד חברת ספנות בשם "האחים בארנט ובורכרד בע"מ , " שלאחר זמן קצר שינתה את שמה ל"חברה לשרות ימי "עתיד" בע"מ . " מייסדי החברה היו ה"ה בארנט וינץ בורכרד , שרכש לו בינתיים נםיון רב בניהול עניני הספנות הארץ ישראלית . החברה רכשה ספינה גרמנית בת 730 טון' שכונתה בשם " עתיד . " תוך שנתיימ נוספו לחברה עוד שתי ספינות : "עמל" בת 1 . 780 טון ו"עליזה" בת 1 . 500 טון . ספינות אלו פעלו בשרות חופי בין יפו—תל אביב , אלכסנדריה , פורט סעיד' בירות , טריפולי , איסקנדרון וקפריסין . לאחר זמן הפליגו גם לטריאסט ולדרום צרפת . בשנת 1936 מלאו אניותיה של חברת "עתיד" תפקיד לאומי חשוב . כאשר נוסד נמל תל אביב החרימוהו האניות הזרות , הן הוסיפו לעגון בנמלי חיפה ויפו , ואילו חברתו של בורכרד היתה היחידה שאניותיה ביקרו בנמל תל אביב בקביעות , ובשנה הראשונה לקיום הנמל עגנו בו אניות החברה 62 פעמים . "נאמנותה זאת של "עתיד" ינמלנו הצעיר , בתנאים רחוקים מנוחיות וקרובים להפסד' שימשה כגורם חשוב לביסוסו , " כתב מר גלברט בספרו . באותו זמן רכשה חברת "עתיד" אנית קיטור גדולה "ריכרד בורכרד , " בת 2800 טון , — שעגנה בנמל תל אביב ביום החמישי להיווסדו , וממנו הפליגה למסעות ארוכים ועד אפריקה הדרומית הגיעה . מראשיתה העסיקה חברת "עתיד" עובדים עברים ונתנה דעתה על הכשרת מלחים עברים . במרוצת השנים נאלצה החברה להוציא משירותה את "ריכרד בורכרד" ו"עליזה ! " התחרות עם החברות הזרות היתה קשה מדי . רק שתי אניותיה ,, עתיד" ו " עמל" המשיכו במסעותיהן , ובשנת 1940 הרחיבה החברה את פעילותה בקנותה מאת ממשלת המנדט חמש ספינות מעפילים . גם שנות מלחמת העולם השניה היו קשות עליה , אד " עתיד" היתה החברה היחידה שנתקיימה גם לאחר קום מדינת ישראל , אף שלא זכתה לתמיכת הסוכנות היהודית ולא לזו של הסתדרות העובדים הכללית . ב 27 בפברואר 1935 הפליגה מנמל חיפה , בדרכה לטריאסט , אנית הנוסעים הגדולה שבאניות הצי הישראלי לפני קום המדינה , — "תל אביב , " בת 10 . 000 טון . היא היתה שייכת לחברה חדשה , שנוסדה בארץ , בשם "החברה הא"י לספנות , " מיסודו של מר ארנולד ברנשטיין , בעל חברת אניות בהאמבורג . האניה השאירה רושם רב בנמלים שביקרה , בעיקר בגלל המלחים והקצינים היהודים ששרתו עליה . " בקיץ — " 1935 כתב מר גלברט בספרו — "הסיעה "תל אביב" את צירי ארץ ישראל לקונגרס הציוני בלוצרן . נתגשם חלומו של הרצל על אניח עברית , מונהגת בידים עבריות , המובילה צירים לקונגרס הציוני . הופעת אנית נוסעים עברית גדולה בקו חיפה טריאסט לא אחרה לעורר למלחמת התחרות את חברות האניות האיטלקיות , שראו את עצמן כבעלות מונופולין בקו זה . יתרון גדול היה לאניות אלה , שכן היו אלה מקיימות שרות שבועי , בשעה ש"תל אביב" היחידה , לא קיימה אלא שרות דו שבועי בלבד . האניות האיטלקיות נתמכו במלחמתן על ידי ממשלת ארצן , בשעה ש"תל אביב" נלחמה את מלחמתה ללא עזרה ממשית מאיזה צד שהוא . בשנת 1937 נאלצה "תל אביב" להפסיק את הפלגותיה ונמכרה לחברה יפנית . בדרכה לנמלה החדש טבעה "תל אביב" באוקינוס ההודי . בשנת 1938 נרכשה על ידי ה"ה פדרמן ומרקוס מתל אביב , שיסדו את חברת "שרות חופי המזרח / ' ספינת משא "ארנון" 700 ) טון , ( שהפליגה בין ארץ ישראל ומצרים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר