פרק ח' ההכשרה הימית המקצועית של בית"ר לטביה

עמוד:225

" מלאכת הספנות דורשת מאתנו קודם כל הסתגלות לחיי הים . הסתגלות זו ד \ א גופנית ונפשית כאחת . אין אדם יכול ללמוד את המקצוע ביבשה ולבוא להשתמש בו בים . ולא די להכיר את הים . יש ללמוד לחיות עמו , כביכול , בשלום . לא לחינם דורשים מכל מי שמקבל תעודת מקצוע ימי גם תעודת אישור , שהפליג קודם לכן מספר שנים בים . החוק המקובל בבית הספר הימי בלטביה קובע , כי אין אדם מתקבל בו אלא אם כן הפליג בים לפחות במשך תשעה חדשים , מהם לפחות ארבעה חדשים בספינת מפרש . " ,, האיש העובר את הכשרתו הימית המעשית על הים ומסתגל לחיי העבודה " השחורים" בטרם קיבל את הכשרתו העיונית , ייטיב לדעת את מקצועו לאחר שיסיים את קורס לימודיו בביה '' ם . מבחינה זאת גדול ערכה של "תיאודור הרצל . " הבית"רים שגמרו את הכשרתם הימית על מפרשית זו , מהווים עתה חומר מצויין כספנים ובחניכי בית הספר הימי לקצינים" ( הכוונה לביה"ס בצ'יביטאווקיה . ( " הבית"רי מקבל את הכשרתו ב"תיאודור הרצל" במשך שתי עונות , משמע במשך שנים עשר חודש . הוא משתתף בכל הפלגות הספינה , בעבודות הבדק , הטעינה והפריקה . היו מקרים בהם נאלצנו לעשות את עבודת הטעינה והפריקה במו ידינו , הואיל והמנוע להרמת מטענים נתקלקל . הספינה היא ישנה ולכן תכופות הן עבודות בדק הן בשעת עגינתה בנמל והן בהיותה בים . וגם עבודה זו נעשית על ידי הבית"רים . חוץ מזה מוקדשות שעות מספר להוראות עבודות מעשיות ובמידת מה ללימודים עיוניים . " " הבית"רים מתחלקים לשתי אשמורות , אחת יוצאת לשמירה ביחד עמ רב החובל , השניה עם סגנו . את אשמורת רב החובל מנהל רב המלחים הבית"רי . נל אחד מאנשי האשמורה עומד שעה אחת על ההגה ובלילה על חרטום האניה כצופה . היתר עסוקים בעבודות הספינה הרב גוניות , כגון בעוגנים , במפרשים , במדידת המהירות והעומק , בשאיבת מים וכיוצא באלו . גם בזמן שהים שקט טרודים אנשי האשמורה בעבודות תיקון מערכת המפרשים , בדק הספינה , ניקויה ועוד . " " קשה היא העבודה בספינה בכל יום , אך קשה היא כפליים בהתחזק הרוח בימי הסער , במטר הסוחף , ובהשתולל נחשולי הגלים ... כשיש לטפס אל ראש התורן בספינה המטלטלת הנה והנה , כשעליו להלך על ה"בושפריט" ( מוט החרטום ) כדי לאסוף ולקשור את המפרשים הקדמיים בשעה שהאניה עולה על רכס גל ויורדת תהומה , וכשברוח עזה עליך להפנות ולאמץ את המפרשים , עת סילוני מים אדירים עולים ומכסים את הסיפון שעליו אתה עומד . " , רק בגמר השמירה יכולים הבית"רים להיכנס לתאם , לפשוט את בגדיהם הרטובים , להתחמם ולשכב לנוח , כי אז מחליפה אותם האשמורה השניה . אך לא תמיד ניתנת החופשה בגמר האשמורה . בשעת סערה לא תספיק אשמורה אחת , ואז ? מעירים את האשמורה השניה' ושתיהן נשארות על הסיפון כל עוד יש בהם צורך . יש אשר נקרעים המפרשים במשב רוח וניזוק החיבול ואז עובדים אנו ( שתי המשמרות ) שעות רבות נוספות ובכוחות עצמנו מתקנים אנו את הטעון תיקון . פעמים ' פקדו אותנו סערות שאילצונו לעבוד עשרים וארבע שעות ליממה : לשאוב מים מבטן הספינה , להשליך הימה את המטען שנערם על הסיפון , כדי להקל מעל הספינה , ועוד ועוד " ..

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר