|
עמוד:86
פרקה ' ברית ידידי הספנות העברית והליגות הימיות העבריות , 1939 - 1935 שתי סיבות גרמו להקמת "ברית ידידי המפנות העברית" בצרפת , ובעקבות הצלחתה — לכינון הליגות הימיות העבריות בארצות אחרות : הסיבה האחת היתה אידיאולוגית . מראשית פעילות המחלקה הימית של שלטון בית"ה היה ברור לנו , שגם אמ יצאה היזמה לתחית הימאות העברית מתנועת הנוער על שם ברית יוסף תרומםלדור , הרי הגשמתה אינה צריכה ואינה יכולה להשאר בגדר זכיוךיחיד שלה , והיא חייבת לצאת מתוך המסגרת של תנועת נוער מפלגתית ולהיעשות קניין לאומי כללי . לא היה לי כל קושי לשכנע בכך את ראש בית"ר . והסיבה השניה לייסוד הליגות הימיות בעולם , היתה חומרית : פתיחת בתי ספר ימיים ורכישת כלי שייט לאימון חניכינו , וגם כל שאר הפעולות הקשורות בתחית הימאות העברית , דרשו השקעה כספית גדולה . לשם כך היה צורך בהקמת מכשיר ציבורי רב ממדים , שיוכל לממן לפחות חלק מתכניותינו . החלטנו לגייס לפעולה זו אנשי שם והשפעה בקרב השכבות הרחבות של העם , מבלי שיצטרכו אלה להזדהות בצורה זו או אחרת עם השקפותיה המדיניות של התנועה היוזמת את הליגות הימיות . התוצאה היתה מענינת : בעוד שהחומר האנושי , שהתנדב למוסדות ההכשרה הימית שלנו בא אלינו , ברובו המכריע , מבית"ה לברית ידידי הספנות העברית בצרפת ולליגות העבריות הימיות בארצות אחרות הצטרפו רבים מחוגי המתבוללים , ואפילו לא יהודים . לראשונה פנינו למוסד היהודי הבינלאומי , "אורט / ' שמטרתו היתה להכשיר את הנוער היהודי למלאכות שונות כגון : נגרות , סנדלרות , מסגרות , חייטות וכיוצא באלו . מוסד זה טיפל גם בסידור חניכיו בעבודה . על כן האמנו , שאם נציע להנהלת "אורט * ' לשתף עמנו פעולה בהכשרת צעירים יהודים במקצועות הימאות — יקבלו את הצעתנו ברצון . הרב הראשי זיולין ואיל ( לאחר מכן נשיא ,, ברית ידידי הספנות העברית" בצרפת ) דציגנו לפני מר בודנהיימר , אחד מאנשי השם וההשפעה בצרפת , והלה יעץ לנו לפנות להנהלת "אורט . '' שעינו לעצתו ונפגשנו , ד"ר הארי לוי ואני , עם מר בראמםון , חבר האכסקוטיבה העולמית של "אורט / ' אך הלה דחיו את הצעתנו בנימוק של חוסר תקציב . לאחר נסיון זה פנינו לדרך "הליגות הימיות העבריות . " בהנחת יסודותיה של "ברית ידידי הספנות העברית" בצרפת ( לראשונה נודעה זו בשם ה"ליגה הימית העברית ' ( " חייבים אנו תודה מיוחדת לשני אנשים : ליפים מרקוביץ קירשנר ולקצין השלטון הארי לוי .
|
|