פרק ד' ההכשרה הימית המקצועית בראשיתה

עמוד:67

ז'בוטינסקי קימט את מצחו : — ירמה מיכאילוביץ — , " פנה אלי ברוסית — "אני " נכון לעזור לד בכל לבי , אך לא כאן , כי אם בכנוס השני של בית"ר העולמית . כאן לא יבינו אותך ... הצעתך לא תתקבל ברצינות . הן גפ בלעדי זה רואים אותנו כרועי רוח וכחולמי חלומות חסרי שחר . הוויכוח על הרצאתו עשוי לערער את רצינות רמתה של הוועידה . " לא הייתי תמים דעים עם ראש בית"ר , אך ביטלתי רצוני מפני רצונו . והוא , מצדו , שמר על הבטחתו , ובוועידת בית"ר העולמית השניה בקראקוב , ניתנה לי האפשרות להעלות את רעיון הימאות העברית , ולאחר זמן קצר , במועצת נציבי בית"ר בווינה , נתקבלה ההחלטה האומרת , כי "כיבוש הים הוא עקרון בית"רי . " החלטה זו אושרה על ידי שלטון ביתי'ר . לוועידה העולמית השניה של בית"ר לא באנו בידים ריקות . הקדמנו והכשרנו את הקרקע . נטלתי שררה ומיניתי עצמי כראש המחלקה הימית של שלטון בית"ר . ראש בית"ר וחברי בשלטון לא הפריעוני בעבודתי ה"בלתי מוסמכת . " הצעד הראשון שננקט על ידי המחלקה הימית בפאריס , היה שיגור פקודה לקננים ( סניפים עירוניים ) של בית"ר , בדרישה לערוך בכל מקום , הגובל עם ים , קורסימ להכשרה ימית , לדייג ולספנות . ההיענות היתה מהירה . בשנת 1932 כבר פעלו פלוגות הכשרה ימית בהונגריה , בליטא , בלטביה , בפולין , ביוון ובסין . המוגנות וה הפתדרות " מפריעות " במשך כל שנות קיומו של שלטון בית"ר התנגשנו קשה עם הנהלת הסוכנות היהודית לא"י , שבידה מסרה ממשלת המנדט את חלוקת ה"סרטיפיקטים" ( רשיונות לעליה לא"י . ( הסוכנות וההסתדרות הציונית העולמית , בשיתוף פעולה עם הסתדרות העובדים הכללית בא"י , קבעו , כי רק הצעירים המסיימים קורסים להכשרה חקלאית בגולה והמקבלים תעודה מוסמכת על כך זכאים לעלות לא"י . כל מאמצינו להוכיח , כי נוסף על החקלאות יש עוד מקצועות חשובים להתפתחות א"י לא הועילו . " מהי ההכשרה המקצועית הדרושה לכל עולה לארץ — " ? שאלתי במאמרי על " כיבוש הים , " שפורסם בבטאונה הרשמי של נציבות בית"ר בפולין — "המדינה" ( מיום 12 לפברואר — , ( 1933 "הה כשרה המקצועית צריכה להיות קודם כל הכשרה חלוצית , הכשרה הנחוצה לכיבוש עמדות כלכליות חדשות בארץ . " " העולה הבית"רי אינו יכול להסתפק בעמידה בתור לפני שערי הארץ , הסגורים בפניו על ידי הבריטים והמוסדות גם יחד ... ה"אוואנגארד" הבית"רי צריך להתקדם למקומות , שהאחרים אינם רוצים , או אינם מעזים , לדרוך שם . " \ , ם התיכון יכול לפרנס רבבות משפחות יהודיות , והימאות העברית תשמשי כאמצעי התעמולה היעיל ביותר לרעיון הציוני וליצירת הגשר החי בין ארץ ישראל והגולה . '' ... " רב ערכו של הים להתפתחות הכלכלית של המדינה . למעלה מ 92 אחוז מן הייבוא והייצוא של ארץ ישראל עוברים דרך הים . בשרות החופי משמשות את ארץ ישראל 120 ספינות "פלשתינאיות" ( מ 15 עד 100 טון ) וכ 1300 ספינות זרות לשייט ~ ארוך ( שצוותיהן כולם הם יודךריין . ( " ברגע שימצאו חברות הספנות שפה משותפת " לגבי מחירי ההובלה , יהיו כל התעשיה והמשק החקלאי שלנו נתונים למרותן המלאה , ונצטרך להשתעבד לתנאים שיוצגו על ידיהן , ובייחוד תגדל הסכנה עם פתיחת נמל חיפה . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר