|
עמוד:59
בפירסומים הרשמיים של "אגודת יורדי ים זבולון" אנו מוצאים שני תאריכי יסוד לאגודה , שאינם עולים בקנה אחד . יש המקדים לשנת 1928 ויש המאחר לשנת . 1931 כששאלתי את שמואל הלוי לפשר אי ההתאמה השיב לי , כי שני התאריכים נכונים . משל למה הדבר דומה ? — למאה הערים היווניות , שרבו ביניהן על מקום הולדתו של הומירוס . לאחר חקירות מדוקדקות הוברר , שאמנם לא יתכן , כי המשורר היווני הדגול נולד במאה ערים , אך הדעת נותנת שהוא נולד באחת משלוש . בא אותו מורה וקבע נוסחה משלו בשביל תלמידיו , וכה דבריו : "שהומרוס נולד במאה ערים , אלה הם דברי בלע , אך שהוא נולד בשלוש ערים , זאת היא אמת , סלה . " ובכל זאת צדק שמואל הלוי : האגודה אמנם נוסדה בשנת , 1928 אד קיבלה צורה של תנועת נוער רק בראשית . 1931 בין מייסדי "אגודת יורדי ימ זבולון" יש להזכיר , מחוץ לארבעת עמודי התווך שלה , גם את עורכי הדין הורם פרבשטין ואפרתי . מבחינת סעד הציבור חשובה היתה גם הצטרפותו לאגודה של ד"ר ח . בוגרשוב ( בוגר , ( מנהל הגימנסיה "הרצליה / ' כי כן בכך עודד גם את הנוער הלומד להכנס לשורות "זבולון . " עם היווסדה הציגה לה האגודה למטרה "להקים , לעזור ולעודד מפעלים ימיים עברים בארץ ישראל ולייסד חברת ספנות עברית . " על קורות אגודת "זבולון" בראשיתה קבלתי ידיעות נוספות מרבי החובל אהרן ישראליתן ויוסף פודולי , מראשוני הימאים בארץ . שניהם היו מן המדריכים הראשונים באגודת "זבולון" ונימנו בין חברי הנהלתו . אחרי פטירתו של טובים נתמנה ישראליתן כממלא מקום המפקד הכללי של האגודה . אהרן ישראליתן סיים את חוק למוריו העיוניים כרב החובל בשנת , 1925 בבית הספר הימי הממלכתי על שמו של גאריבאלדי , בטריאסט . אחר מכן שירת במשך שנתיים באניות החברה הגרמנית ,, זימרס , " ושוב חזר לספסל הלמודים בשנת , 1927 הפעם בבית הםפר הימי הממלכתי בניאפול . שם התמחה בכלכלה ימית ובניהול חברות ספנות ונמלים . לאחר ארבע שנים , בשנת , 1931 קיבל את התואר ד"ר למדע הכלכלה הימית . ישראליתן היה אחד מיוזמי "חברת שרות ימית ארץ ישראלית" ' שבשנת 1934 רכשה את הספינה "כרמל . " כתוצאה ישירה מפעילות חברה זו קמה לאחר זמן חברת ספנות א"י "עתיד . " ישראליתן הוא שיזם וייסד גם את חברת "שופטי ישראל , " בעלת האניה "בן נוך . הוא נפטר ביום י"א בטבת , תשי"ט . ( 22 . 12 . 58 ) רב החובל יוסף פודולי , סיים אף הוא את חוק לימודיו העיוניים ( בשנת ( 1926 באותו בית םפר ממלכתי ימי בטריאסט . אחרי כן שירת באניות בריטיות של יורופיאן " שיפינג קופי " , שהיתרו בבעלותם של שלושה שותפים יהודים : רפפורט , האחים פוליאק , ודה שליט , ובחברת "אלדרס אנד פייר , " באניות להובלת פרי . לאחר ארבע שנות שרות הוזמן פודולי על ידי ד"ר גורביץ לארץ כדי לפקד על אניה שעמדה "זבולון" לרכוש לאימון חניכיה וגם להדריך בביה"ם הימי "זבולון . " אך האניה לא נקנתה ובית הספר שנפתח , נסגר לאחר זמן קצר . בארץ ישראל שימש פודולי כחובל ראשי באניה "הר כרמל * ואחר כך כסגן מנהל העבודה בנמל תל אביב . בימי מלחמת העולם השניה חזר ושירת באניות בריטיות , משנת 1943 עד 1946 שימש כנתב " ) פיילוט ( " בנמל מאסאואה שבאריתריאה . למרות עברם הימי העשיר , ועל אף העובדה , שעם קום המדינה הורגש מחסור קשה בימאים עברים , לא נזקקה ממשלת ישראל לשירותם של ישראליתן ופודוליו
|
|