|
עמוד:43
הוא היה מורה למתימטיקה במחלקות הגבוהות של הגימנסיה העברית "הרצליה" בתל אביב' והיה היחידי שידע להעלות אפילו את המקצוע הזה לדרגה של שירה ורומנטיקה , ולוזבבו על כל חניכיו . לעתים , בשעת השיעור' היה פותח לרווחה את החלון , נושא עיניו למרום ומתחיל לדקלם בפני המחלקה את אחד משיריו הנודעים על ה"אינטגרלים" וה"דיפרנציאלים ... " ולעתים תכופות לא הרגישו התלמידים כי הפעמון המבשר על התחלת ההפסקה צילצל זה מכבר ועוד מעט יינתן האות להתחלת השיעור הבא .... המהנדס ד"ר מאיר גורביץ היה גם חלוץ התעופה העברית . הוא בנה את האווירון הראשון בא"י . לכותב הטורים האלה היה הכבוד להיות הטייס הראשון שלו ו"לעוף" בו מבית הספר לשבועיים ימים ... הביתה . שלד המטוס עמד לראווה על גג הגימנסיה , גם הכנפים כבר היו מוכנות' אך טרם חוברו לגופו של רכב האוויר . חסרים היו רק המבוע ומתנדב שיסכים לערוך את טיסת הנסיון . וכך' ברצון הגורל , עשיתי אני את טיסת הנסיון' שהיתר יחידה במינה : טיסה ללא כנפיים וללא מנוע ... אך כיון שביצעתי טיסה זו עת גורשתי משיעור הלשון הטורקית' והואיל והאווירון לא הגיע לכלל ריחוף במרומים' אלא פשוט .... התגלגל ממדרגות הגג למסדרון הגימנסיה' לרגליו של מנהל .. הרצליה" דאז — הד"ר מוסינזון , — הרי "עפתי" כאמור' לא באוויר אלא על פני הקרקע דווקא , לשבועיים ימים הביתה , כשבילקוטי אזהרה חמורה שלהבא יגרשוני לחלוטין ... מכתלי המוסד החינוכי הנכבד . רעיון תחיית הימאות העברית כבש את לבו של ד"ר גורביץ והפך למשימת חייו . לא היתד . דלת שעליה לא התדפק , כדי להטיף , לשכנע ולהפיץ את דברו . אך רק יחידי סגולה נענו לקריאתו , והתרומות שקיבל לקידום תכניותיו לא היו אלא פרוטות . ד"ר גורביץ האמין , כי הישועה תבוא מצד תנועת הפועלים . הוא פנה לקפא"י " ) קופת הפועלים הארץ ישראלית ( " וביקשה לתמוך במפעל הימי של "ועדת המים . * ' קפא"י נענתה להצעתו ומינתה אדם משלה לניהול עניני האגודה . זה היה א . ריבוצקי , לשעבר שר יהודי בממשלת אוקראינה . הוא קיבל על עצמו לצאת לארה"ב כדי למכור מניות של חברת "אסדות וספנות חופית . " כאלפיים מניות נמסרו לידו , אך בסופו של דבר לא חזר הלה לארץ ואף תמורת המניות לא הגיעה . במאמרו "היקיצה הימית ' '' שפורסם בעתון "דברי / ביום כ"ט בסיון תרצ"ז' כתב ד"ר גורביץ : "הדפסנו מניות והקולונל מרגולין , ( מפקד הלגיון העברי ) הרשה לי לנאום בפני אנשי הגדודים העברים במחנה סרפנה ומיד הם קנו מאות מניות . חייל מזוין ליווני עד משרד קפא"י ולשמחת החברים מסרתי להם את המזומנים הראשונים . " " החברה החליטה לרכוש את ספינת 'החלוץ / ( הספינה העברית הראשונה במימ ארץ ישראל , — 1918 י . ד . ( .. כאלפיים מניות בשלחו למכירה בניו יורק . המניות אמנם נמכרו במזומבים , אולם הכסף לא הגיע לארץ . " בכספים שבאספו רצתה קפא"י לרכוש מן הבעלים "הבורגבים" את ספינת "החלוץ" ו"ועדת המים" שהאמינה , כי היא אמנם תקבל מקפא"י את הכסף הדרוש לרכישת ' הספינה , עמדה והעלתה עליה צוות משלה , שגם לי היה הכבוד להימנות עליו . חברת " אסדות וספנות חופית , " בניהולו של א . ריבוצקי קיבלה על עצמה לשלם את משכורת ' אנשי צוות "החלוץ / ' אך למרות העובדה' שכל כססי "אגודת המים" נכנסו לקופתה של קפא '' י , לא קיבלנו משכורת במשך חדשים רצופים וימים רבים סבלנו חרפת רעב ממש .
|
|