|
עמוד:41
העברית ולהצטרף לרודי הגל העבריים הראשונים . הוא התרומם ממשכבה אחז בשתי ידיו בידי וסיפר לי בקול נרגש על חלומותיו להחזיר את עטרת המסורת הימית של " זבולון" יששכר" ו " דן" ליושנה . במשך שעה ארוכה האזנתי לדברי החולפ הגדול , " שנשמעו כנבואה לאחרית הימים . הוא עצמו לא זכה לראות בהתגשמות חזונו , אבל בנו זכה . ראיתיו באושרו על שיוצא אני לדרך הגשמת חלומו . לא ידעתי , כי שוב לא אראהו בחייו , אבל ברכתו ליוותה אותי בכל הרפתקאותי הימיות . איתמר בן אב " י איתמר בן אב"י , בנו של מחייה הדיבור העברי , היה מראשוני נושאי הרעיון של תחית הימאות העברית . אף הוא , כאביו , נימנה על גזע חולמים ולוחמים , הדוגלים ברעיונות הנראים בתחילה "זרים ומוזרים . " ברוב שנות חייו לא היה בךאב"י מקובל על מנהיגות ההסתדרות הציונית . ,, אה , אילו עם היינו ככל העמים — , " כתב בן אב"י במאמר , שפורסם ב"האור , " בטי בטבת התרע"ג "— , ( 1913 ) כמו בכל העמים יש עובדי אדמה ועובדי מים , כן גם עמנו היה נחלק לעובדי אדמה ולעובדי מים ! ואילו עם היינו באמת , כי עתה גם לנו היו דייגים , מלחים , חובלים וכל אותם החיים הסואנים המתרקמים על ידיהם ומסביב להם ... היתואר , כי בארץ יפה כארצנו , בארץ עשירה כל כך בנחלים , באגמים ובימים , אין לנו גם עבודת מים , אין לנו גם אנשי ים ? היתואר , כי במאת אלפי היהודים אשר בארץ ישראל יש אבריט ויש סוחרים , ויש פועלים מכל המינים ויש אמנים שונים , יש מורים ויש אפילו בטלנים — רק לא אותו הסוג החשוב ... לא אנשים אשר מקור פרנסתם הם המים והים הגדול והרחב ... ? שדה מימי נרחב , שדה כל לאומי , שאין כמותו , מזמיננו לעבודה ולפעולה , ואנחנו לא בלבד שמתרחקים אנו מאתו , אלא מרחיקיפ אנו מקרבתו אף את המעטים והטובים החושבים על אודותיו . " ובמאמרו השני , מיום י"ח טבת התרע"ג' באותו עתון , כתב איתמר בן אב"י : " עוד אפשר הדבר , שהטעות הגדולה אשר טעינו בה לבזבז שלשים שנות תחייה רק על עבודת אדמה , תימחה ותישכח . עוד אפשר הדבר שהחטא הגדול אשר חטאנו , לפני שבועות מספר , בגרשנו מלפנינו את אנשי הים הראשונים שלנו ( הכוונה לדייגי אסטראכאן , שעליהם ידובר בפרק "תחיית הדייג העברי" — המעתיק ) — יסולח לנו אף הוא . " " עלינו לגשת מיד לעבודה פוריהו עלינו להתחיל מיד בפעולה מכוונת להגשמת הרעיון החדש . אל נא נבטל את הדבר מעיקרו , אל נא נחזיק את הילד בחיתוליו . צריו שנעשנו לחלק מחיינו , לעיקר מעיקרנו . שעל כן אנו קוראים לכל אחד ואחד , אם הוא עברי : , שלח לחמך על פני המימי " ! " כבכל השאלות כן גם בשאלת הים תהיה ההתחלה קשה עד למאד . רבים רבים מאד יהיו הבזים והלועגים ? עוד יותר רבים יהיו הנירגנים אשר לא יבושו ולא יכלמו בהשתדלותם להרוס את הבנין החדש עוד בתחילתו , והרבה , הרבה מאד יהיה על האנשים לסבול , שלא יסתפקו במלים , והיו מהפועלים והעושים מיד . " ,, אד ילעגו הלועגים , יבוזו הבזים וירגנו הנרגנים — הכל לשוא ! כי הלא גם לרעיון חיבת ציון לעגו בראשיתו ... אנחנו ישר דרכנו נלכה — אל הים נלד ! כי
|
|