|
עמוד:28
על מוצאו של קולומבוס עדיין מתנהל ויכוח ער בין היסטוריונים , אך הולכת וגוברת ההכרה , כי הוא היה בן למשפחת אנוסים . עם שובו משווייץ , בה כיהן כציר ישראל , הירצה מר שמואל טולקובסקי הרצאד ) מקיפה בדבר מוצאו של קולומבוס והעלה הוכחות מספר שנראו כמשכנעות ביותר , כי מגלה אמריקה היה יהודי . הוא ציין במיוחד את העובדה , כי קולומבוס רשם בראש מכתביו לבנו את האותיות העבריות ,, ב"ה" ( בעזרת השם , ( בעוד שבמכתביו הרשמיים ציין את אות הצלב , אך הוסיף את האותיות ,,, A . s . s . s . " שמובנן ,, קדוש , קדוש קדוש , אדוני" ( בספרדית . ( המשורר הסובייטי הלאומי ולדימיר מאיקובסקי , שחזר מנסיעתו לארה"ב בשנת , 1925 נתרשם מן הסברה בדבר מוצאו היהודי של קולומבוס , והקדיש לו שיר . בשיר זה הוא מתאר את כריסטופר קולומב ( הוא קולומבוס , היהודי הספרדי , ( היושב בבית מרזח פורטוגלי נידח , בחבורת אספסוף ימי . אחד מאנשי החבורה פונה אליו בזה הלשון : " איזה מין לאום אתם — ישראלים בלבד — על כולכם עולה פורטוגאלי אחד " ... — ( בפיצעו הממאיר של היהודי נגעו , ( ניטפלו יחפנים" לקולומב — בנפשו פגעו ... " ומשיב קולומב בחרון אפו : ,, הוי חלאת איש אירופה , עבד ניקלה , הנה יפליג קולומב וארץ חדשה יגלה . '' כה אמר , ומאז נדדה שנתו מעיניו לא יובא עוד אוכל לפניו " מאיקובסקי מתאר איך מצליח קולומב לשכנע מלכים , שרים ורוזנים לתת לו את הזהב הדרוש להרפתקאותיו הימיות , ולבסוף הוא מספר על התקוממות צוותו אחרי חודשי נסיעה ארוכים . הצוות דורש לחזור מיד למולדת : יודעים אנו חכמות הז'ידים " אמריקות לפתוח ולסגור . " לבסוף מגיע קולומב היהודי למחוז חפצו , ואחר חוזר לפורטוגאל עטור זר נצחון . מאיקובסקי מסיים את שירו , בהפנותו את חיציו כלפי כפויי הטובה ששכחו את קולומב ואת צאצאיו : אבדה ירושתך קולומב ... בירכתי האניות , בתוך סירחון ורפש , צאצאיך מפליגים , ולמראשותם מטלטליהם הבלויים , ושם , מעליהם — שמחות והילולות , הדונות , הסיניורות והיאנקים , שותים , רוקדים , משתוללים , או בשלוה ונחת מתפנקים ברומית הספריות ונוחות ה"טואלטים , " על םיפונם של ה"מאז'סטיקים * ' או יתר מפלצות הים . " אשר לי" — מסיים מאיקובסקי ,, — , את אמריקה סוגר הייתי , קצת מנקה , מטהר , ועל פתיחתה מחדש מבשר * . " • קטעים אלה משירו של ולדימיר מאיקובסקי תורגמו על ידי תרגום חפשי . ( י . ה . ( .
|
|