|
עמוד:27
סריסים' עבדים , נשים , נערות , עורות ביבר , םריקין , פרוות ברדלס ושאר מיני פרוות וכן חרבות . מהם המפליגים מחופי ארץ הפראנקים ( צרפת ) והולכים בדרך הים המערבי לאל פרמה ( פלוםיון במצרים , ( ששם טוענים הם את רכושם על דבשת גמלים והולכים ביבשה לקולוזום ( עיר סואץ ... ( וככה הם עוברים בים סוף ומגיעים לאל ג'אד וגידה בארץ ערב , ומשם הם הולכים ( באוקינוס ההודי ) לסינד ולהודו ועד סין ומביאים משם מושק , עצי אהלות , מור וקינמון ועוד . אחרים מפליגים עם סחורותיהם מקונסטנטי נופול והולכים למכור אותם בארצות הרומיים ובהיכלי מלכי הפראנקים . מהם יורדים במורד נהר הטנאים ( הדון , ( הולכים עד סמכוש ( סמקרס , ( "עיר היהודים , " ומשם מגיעים לארצות הסלאווים . אחר הם עוברים את מרכז אסיה ומגיעים לסין ולהודו בדרך היבשה . מהם המפליגים לערי ספרד והולכים לחופי מארלקו , טוניס ומצרים ועולים לדמשק ובגדאד שבפרס והלאה . ויש העוזבים את רומא בדרכם אל ארצות הסלאווים , עד בליג / בירת הכוזרים על הים הכספי . ימשם הולכים דרך טורקסטן לסין / ' ,, על הספנים היהודים הדודנים , NAUTAE RHODANICI שסחרו אל חצרות מלכי צרפת — , " מספר פרופי סלושץ בספרו הנזכר לעיל , — "מדברים גם מקורות נוצריים , קרוב לזמן שנכתבה הפרשה החשובה הזאת , והיא המעידה על התמדת שלטון סוחרים יהודים בדרכי הימים והיבשות . בראשית זמן האיםלם הופיע ממחשכי הגולה באפריקה ובערב הנוסע אלדד , שקרא לעצמו בשם הדני , וסיפר סיפורי נפלאות על שבטים יהודיים סוחרים וחכמי חרשין המושלים על ארצות רבות בלב מידבריות אפריקה וערב . אבל אלדד אינו היחידי המייחס את יהודי המדבר לשבט דן : יחס זה עובר כחוט השני במסורת יהודי חבש , ובמסורת יהודי ערב . החכם ד ו נ ש בן תמים מקירואן מזכיר במאה העשירית יהודים סוחרים , מבני הדני , שבאו דרך פאס מארץ ישראל , ובתקופה מאוחרת הרבה יותר ( במאה הי"ז ) קורא הגאון ר' דוד בן ז מ ר א את הפלשתים , שנידחו בימיו למצרים , בשם בני דן סתם , כדבר ידוע וודאי " בפאתי מזרח של ים התיכון , על עצם חוף מולדת ישראל , קם בתקופה ההיא פלא ימי עברי — , " כותב מאיר גלברט , ,, — עיר נמל יהודית' חיפה . חיפה היהודית שיגשגה בפרט במאה הי"א , עד שהחריבוה נוסעי הצלב בשנת . 1100 בשנת 1047 ביקר בחיפה הנוסע הפרסי נאצא י כוזרו ומצא בה מרכז לבנין ספינות ממין מיוחד , שנקרא בשם ג'ודי . כאשר באו נוסעי הצלב לשים מצור על העיר , נלחמו בהם תושביה היהודים באומץ ובגבורה נואשת' שעוררו את התפעלותם של האיברים הצרפתים , אשר בראשם עמד ט א נ ק ר י ד המפורסם . את הפלא של חיפה במאה האחת עשרה אפשר להבין רק בקשר עם עלית קרנה של הספנות והמרכולת הימיים היהודיים בימים ההם ובמאות הקודמות . " " הסוחרים העברים — / ' כותב ז . זיבוטינסקי ( בחוברתו האנגלית על "הליגה הימית העברית — , ( " "פתחו במאה התשיעית דרכי מסחר לאומיים בהפלגותיהם הימיות . קצינים ומלחים עברים עולים בארץ הפרנקים — הים המערבי — , ומפליגים לפארמה . ובים המזרחי — הים האדום — מקוליזום לג'דה ומשם להודו ולסין / ' המלים BAGAGE BARGE , BARQUE , מקורן בטרמינולוגיה עברית ימית מימי קדם . " " בתקופה ידועה בימי הביניים' — ממשיך דבוטינםקי — , נגמר פרק הימאות העברית , אר קצת יותר מאוחר אנו מוצאים שוב את הימאות העברית בצוות של ואסקו דה גמה , מגלאן וקולומבוס . רק לפני זמן קצר תמך סיניור מאדריאגה , היסטוריון ידוע ורב סמכות , בנקודת ההשקפה שקולומבוס היה ממוצא יהודי . "
|
|