פרק א' הימאות העברית מימי התנ"ך ועד ימינו סקירה כללית

עמוד:17

" שפופרת היתה לו לרבן גמליאל , שהיה מביט וצופה בה אלפיים אמה ביבשה וכנגדה אלפיים בים — / ' נאמר שם , — "הרוצה לידע כמה עמקו של גיא — מביא ומביט בה וידע כמה עמקו של גיאו והרוצה לידע כמה גבהו של דקל — מודד קומתו וצלו וצל קומתו וידע כמה גבהו של דקל . " מסתבר איפוא , כי כבר בימי בית שני היה טלסקופ לאבותינו , ואולי כבר אז ידעו הימאים העברים למדוד את גובה הכוכבים והשמש באמצעות מכשירי ניווט . הרורוטוס , ההיסטוריון היווני , שחי בשנת 450 לפה"ס , מספר על שייטת אניות בעלת צוות כנעני ( אשר , כפי שאמרנו לעיל , היו עברים , או לפחות מעורבים בעסקי המסחר והימאות עם בני השבטים הישראליים במידה שנראו כאילו הם חטיבה אתנית אחת , ( שנשלחה על ידי נכו מלו מצרים , בשנת 660 לפה"ם , מאחד מנמלי ים סוף . השייטת הפליגה דרומה , הקיפה את אפריקה , נכנסה לים התיכון דרך גיברלטר ואחר שנתיים חזרה על צוותה הכנעני לנמל ביתה . פרשת מסע זו הונצחה על כתלי בית מקדש עתיק בקרת חדשה ( היא קרתגו , ( ונחקקה בלשון כנענית ובסגנון תנ"כי מובהק . דברי חקיקה אלה תירגם הורדוטוס ליוונית . לפי המסופר בהורדוטוס מוכח איפוא , כי העברים והפיניקים , המכונים כנענים , גילו את כף התקוה הטובה אלפיים שנה לפני וואסקו דה גאמה , שלזכותו נזקף הגילוי . אותן ספינות עבריות ופיניקיות הפליגו גם לחופי בריטניה , גליה , וסקנדינביה ולמסעות רחוקים אחרים לגלוי דרכי מסחר חדשים . הספינות שנבנו על ידיהם היו בעיקר משני טיפוסים : הספינה הארוכה , "הגלירה" הרומית ( בת שתי שורות של משוטים , ( והספינה העגולה הרחבה להובלת משא . ספינות אלו פקדו לא רק את חופי הים התיכון וים סוף , אלא שוטטו גם במימי האוקינוםים השקט והאטלנטי . שלמה המלה מייסד נמל עציון גבר , היה האיש שהגדיל לעשות לפיתוחו של הצי העברי . בימיו הגיעה התפתחות הספנות לרמה גבוהה מאד . והנביא יחזקאל מתאר את החלוקה הגיאופוליטית של שבטי ישראל כך , שלכל שבט היה חלק בחוף היט ( יחזקאל מ"ח . ( לפי הבנת כמה פסוקים בספר יחזקאל ניתן לומר , כי נביא זה היה הראשון , שהציע את תכנית חפירת "תעלת אילת" כתחליף לתעלת סואץ , שאף היא כבר היתה קיימת אז , הלוא היא תעלת פרעה נכה שבחלקה הגדול עברה דרך נהר הנילוס . לפי פרק מ"ז , פסוקים ח — ' י , ' יש סמוכין להצעה לפתוח נתיב חדש לספינות עבריות ואחרות , שיחבר את הים התיכון עם ים סוף והאוקינוס ההודי . לנבואתו של יחזקאל היתה התפתחות מעניינת במאה ה . 19 לפני במאה שנה החליטו הבריטים להגשים את תכנית הנביא . ההצעה הועלתה על ידי מנהלי חברות אניות ובעלי רכוש בריטיים , כדי לבטל את "המונופול , " שקיבל פרדינאנד לספס על תעלת סואץ . עשרת אלפים לירות סטרלינג הוקצבו להוצאות המדידות הראשונות ולצורך השגת הרשיון הדרוש מן השולטן התורכי . הרשיון ניתן וקבוצת המהנדסים הראשונה הפליגה בדרכה לפורט סעיד . כן נקבע שכר העבודה לכריית 1500 מילין מרובעים שיוצפו בסופו של דבר , במימי התעלה . לפי ההצעה היה צריך להתחיל בחפירה מחיפה . המרחק מנקודת המוצא עד עמק הירדן הוא 25 מילין . הנקודה הגבוהה ביותר בעמק יזרעאל היא 157 אמה מעל פני הים . לפי המשוער היו ים המלח וכל עמק הירדן מתכסים תוך חמש שנים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר