שיחה עם זאנגוויל

עמוד:113

חדשים רבים י לא אדע , אם ידוע בהיסטוריה תקדים , שיהא דומה ל 1 לחלוטין , אף על פי שתקדימים דומים במקצת אפשר להביא . כל ה"גישה" לבעיית המיעוטים הלאומיים שונה כאן מן הקצה אל הקצה , הן מן הגישה הליבראלית הרגילה והן מן הגישה הישנה ה"טובה" של מדינת משטרה . מדינת המשטרה הישנה היתד . מנסה להטמיע את המיעוט ; המשטר הליבראלי היה מנסה לפצותו על ידי שהוענק לו ( בעיקר על גבי הנייר ) מידה ידועה של עצמאות . לפי שתי השיטות התנסו הבריות לעיתים קרובות באכזבות ובצרות . שני הדיקטטורים מרחיקים לכת מזה : הם רוצים להיפטר מן המיעוט בכלל . כאמור , זוהי תופעה חדשה ולא חדשה כאחת . גם קמאל פחה נפטר בשעתו מן המיעוט הארמני : הוא השמיד אותו . כעבור זמן , בשנת , 1923 הוא חיסל גם את המיעוט היווני , — הוא העלה קרוב למיליון וחצי בני אדם על אניות ושילח אותם על פני הים למקדוניה . ואולם , ראשית , הוא לא שאל את ממשלת יוון , אם רצונה בכך או שאין רצונה בכד ; ושנית , היוונים הגיבו על כך בגירוש חצי מיליון תורכים מארצם , ועל סמך העובדות האלה נקרא המבצע ( בכמה ספרי לימוד של מחברים מנומסים ) "חילופי אוכלוסין בין יוון לתורכיה — . " אולם כאן , בהסכם הנוגע לטירול , אין מדובר בעיסקה שבין שונא לשונאים , אלא בין ידידים , או , לפחות , ידידים מדומים : זהו הסכם , שירות גומלין , מחוות עזרה כביכול ; ואין ב 1 בהסכם זה כל יסוד של " חליפין , " שהרי בצפון טירו ל , בקרב הגרמנים , אין כל תושבים איטלקים . האם פעולה "טובה" היא זו או "רעה , " קשה לומר . אשר לי עצמי , עלי לפחות להתוודות : אין אני מסוגל להתייחס אל שני האדונים הדיקטטורים באובייקטיביות , וכל שהם עושים אינו מוצא חן בעיני אפילו לפני שהתבוננתי בדבר ולפני ש"עיכלתיו . " אפילו יצליחו בדבר הפשוט ביותר , למשל , קציר התבואה השנתי יהא משופע , גם דבר זה לא ייראה בעיני , ומי יודע — אפשר שאני צודק . משום כך אין רצוני כאן להתעמק בשאלת הטוב או הרע ; אבל דבר אחד ברור — כאן יצרו תקדים , שהעולם יציין אותו ולא ישכחנו , ואפשר שנפל בגורלו של התקדים למלא בעתיד תפקיד חשוב גם בהיסטוריה היהודית שלנו . וכאן מקומה של אותה שיחה עם זאנגוויל ביום קיץ אחד בשנת 1916 בקירוב . — אם יתנו לכם את הצ'ארטר על ארץ ישראל , — הוא שאל , — מה יש בדעתכם לעשות בערבים ?

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר