בוררות לאומית

עמוד:66

כי אם על סמך הסכמה כללית , כך שכל אדם בנשיאות יעמוד מעל המפלגות ויצאו לו מוניטין של אדם בעל כושר שיפוט בלתי תלוי בהחלט . המוסד לבוררות צריך להיות גוף של קבע , שפעילותו נמשכת בכל ימות השנה , לא רק בעיתות סכסוך . ראשית , עליו לכונן לשכה ולקיימה בקביעות , ולה סניפים בכל המקומות החשובים , ותעודתה ללמוד את מצב המשק ואת מצבו של כל ענף ייצור יהודי , אפשרויות התפתחותו , רווחיותו ומצב פועליו . מתפקידה של הלשכה לקבוע לגבי כל ענף ייצור ולגבי כל סוג איזור בארץ את "מדד המחיה , " כלומר , את מינימום שכר העבודה , ההולם , במידת הדיוק ככל האפשר , הן את האינטרס של הפועל או הפקיד , והן את אינטרס הרווחיות של ההון הפרטי המושקע . שנית , מן ההכרח שישא המוסד באחריות לאותן "לשכות העבודה הנייטרא ליות , " שסביבן ניטש עתה מאבק מר כזה בארץ ישראל . חוקתן והרכבן ייקבעו על ידי המוסד העליון לבוררות לאומית , ועל מוסד זה לפקח ולהשגיח על פעילותן . שלישית , אם יפרוץ אי שם סכסוך בין פועלים לבין נותן עבודה , על המוסד העליון למנות את השופט העליון , וההוראה שתימסר לו תהיה שלא להתחשב בכך , שצד אחד "חזק" מרעהו , ולא בכך , שאחד מסוגל להרוס את חברו לפני שהלה הורס אותו , אלא לבחון , אם שכרו של הפועל או הפקיד הולם את ה"מדד" ואם ניתן להעלותו בלא לבטל את הסיכויים לרווחיות תקינה . יתירה מזו : המוסד העליון יצטרך להכניס עצמו בעבי הקורה גם במקרים אחרים , שבהם אין מדובר בסכסוך בין פועל לבעל בית , אלא בין ענפי ייצור שונים — למשל , כאשר ידרוש תעשיין נייר יהודי הטלת מכס מגן על נייר , בעוד שמוציאים לאור יהודים של ספרים ועתונים ידרשו דווקא לבטל את המכס על נייר . אם איני טועה , עדיין אין בארץ ישראל מפעלי נייר חשובים ומשום כך , אמנם , אני מביא מקרה תיאורטי זה ; אך סכסוכים מעין אלה כבר נתגלעו כמה פעמים בעבר ועוד יוסיפו ויתגלעו . והממשלה מנצלת את הסכסוכים ו"זוכה במשחק" ת 1 ך שהיא מעמתת את האינטרסים של ענף אחד כנגד אלה של רעהו . אחת המשימות של המוסד העליון תהא למצוא בכל מקרה את "שביל הזהב" ולהבטיח חזית מאוחדת של המשק במשאו ומתנו עם הממשלה . 1 המאמר נכתב בעיצומם של סכסוכי העבודה בארץ בשלהי — . 1932 העורך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר