על בניין ציבור ותיקון ציבור

עמוד:51

אחת למתיישב ורמת חיים אחרת לבני הארץ , תראו שגם כאן נקבעות הגבלות נגד אכזריותה של ההתיישבות , התיקון החלקי למצבו של החייל המתיישב , רק מתוך זה : במה יוכל חייל ההתיישבות לבסס את מצבו , כדי שיספיק ל 1 כוח לעמוד במילוי תפקידו . עדיין לא הגענו למאכסימום של ההקלות האלה לחייל ההתיישבות ; יש מוסדות לכך — קרן היסוד , הקרן הקיימת , ואולי נצטרך ליצור מוסדות אחרים . אולי לא בהגיון השתמשנו באמצעי ההקלה , אולי היינו בזבזנים וצריך יהיה לתקן בעתיד . בעתיד יהיה מיקוח בין מעמד למעמד , ותהיינה הנחות , נצחונות ומפלות , בתנאי אחד : הדרישה והתשובה לד , תבוא אך ורק בשם תועלת ההתיישבות , ולא לשם איזה צדק , איזה אידיאל מהחוץ . יש לנו מקדש אחד , מזבח אחד ופסל אחד . שמו התיישבות — ואין שני ל . 1 מה דרוש למען תתקדם ההתיישבות , למען יוכל הפועל לעמ 1 ד , למען יתן הרכוש ריוח , אשר בלעדיו לא יבוא רכוש נוסף ? הגבלות שלא יזיקו לא לזה ולא לזה , ויתכן שבעתיד הקרוב אפשר יהיה להגיע למסקנות חשובות בדרך ז . 1 איני מדבר על הכלכלה אלא על האידיאולוגיה . כל המיקוח בינינו קיבל אופי אחר . לא לשם ההתיישבות , אלא למען אידיאלים , יש ליצור בארץ ישראל לא סתם ציבור , אלא ציבור מתוקן . עלינו לברר שני דברים שאינם ניתנים לערבוב : יצירת הציבור ותיקון הציבור . 1 על כן מקבל הדבר אופי של ריב מעמדות . כשניגשים לדון בשאלה זו , מובטח הנצחון לאותו האינסטינקט האומר ; הלוא באתי לבנות את הארץ ! ואולם איני מדבר על החיים , כפי שהם למעשה , אלא על האידיאולוגיה המורעלת , ואשר לפיה , בשטח האידיאולוגי , מקבלת המלחמה אופי של מלחמה מעמדית . יש מפלגות הרוצות להכריז על זה בקול רם , ואילו הרוב רוצה לכסות על החזיון הזה , אך הרושם האובייקטיבי המתקבל אצל אדם מן הצד הוא שאכן קיים ריב מעמדי בין הפרוליטארי ובין הבורגני , והיתרון המוסרי במלחמה האידיאולוגית הוא על הצד המבקש לתקן , יען כי בשני הצדדים יש הרגשה , כי החברה הנוכחית אינה מבוססת על הצדק , ושני הצדדים מחייבים תיקון . ועל כן נוצר בארץ ישראל , ואולי גם באירופה , טיפוס של בורגני המתבייש ומתחרט . מי שחונך ברוסיה יודע , כי לפני 50 שנה היה שם בעל אחוזה המכה על חטא והמקלל את עברו ועבר אבותיו בעלי העבדים . שם היה זה חזיון בריא ונורמאלי , כי באה תקופה שלא נשאר צורך בבעל אחוזה משעבד זה . אולם אצלנו , בארץ ישראל , בתקופה של התיישבות , שכולה תלויה בשאלה : היבוא לארץ ישראל רכוש אמיתי , המחפש את תועלתו , — ואם יבוא — ניצחנו , ואם לא יבוא — נוצחנו — כאשר לא נשאר כבר ספק לא במחנה השמאל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר