על בניין ציבור ותיקון ציבור

עמוד:49

על בניין ציבור ותיקון ציבור ( הרצאה בתל-אגיב בש : ת ( 1928 המלה "התיישבות , " כפי שאשתמש בה , פירושה לא סוג 571 T של התיישבות , אלא כל הפרוצס שבעזרת ! מתיישבים במקום חדש , בעיר או בשדה . מה שאגיד פה אין זו פר 1 גרמה , כי אם נסיון של התקפה כדי לטהר את האווירה האידיאולוגית השוררת , לדעתי , בארץ ישראל , ובייחוד פה בתל אביב . הגורם המעניין אותי באווירה הציבורית הוא הפאתוס הסוציאלי אשר לחלק גדול של הישוב . איני מתכוון לאיזה מעמד או מפלגה , כי אם לכללו של הישוב האינטליגנטי לכל מעמדותיו ומפלגותיו . נפוץ בישוב הזה אותו פאתוס סוציאלי הבא מתוך הכרה עמוקה , שהציבור בימינו , בארץ ובעולם כולו , מבוסס לא על הצדק , וכל אדם נאור בעל מצפון חובתו לשאוף לתיקונו של המצב , לתיקונו של הציבור . הפאתומ הסוציאלי הזה הוא , כמובן , יפה וקדוש , ובכל ארץ אחרת ודאי הייתי מסכים , כי יפה ומועיל הוא . ואולם את הרצאתי זאת אני קורא כנסיון של התקפה למען גרש את הפאתוס הסוציאלי מתוך האטמו ספירה של ארץ ישראל . בתקופה הזאת , בארץ הזאת ולנוכח המטרות שלפנינו , פאת 1 ס זה הוא בעיקרו שקר . יאמרו שאני מתחיל בפאראדוכסים 1 הפאתוס קדוש — וצריך לגרשו , אולי פאראדוכס הוא , אלא , ההתיישבות כולה נבנית כאן מפאראדוכסים . כל צדק נעשה כאן לחטא , כל קודש — לעבירה . אביא דוגמאות אחדות מדומות , לא מהעם הזה ולא מהארץ הזאת . נקח לדוגמא את "גרגקרה , " שבה מתנהל פרוצס קולוניזאטורי . שם דרוש ר י ו ח , יען כי דרוש שיזרום לתוכה רכוש ח פ ש י . ויש תורה כלכלית האומרת , כי אביו של ריוח הוא ניצול , ואין שום מקור אחר לצמיחת ריוח מלבד ניצול כוחו של הפועל , הלא היא תורת עודף ערך העבודה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר