סטינוגרפיה

עמוד:157

ושיעורי המורה ; לומדים אותה ביחוד מתוך שיחה ומתוך קריאה חופשית . את העברית בגולה אפשר ללמוד , כמובן , רק מתוך קריאה . אדם הלומד , למשל , צרפתית אחרי שרכש ל 1 את תרי"ג המלים הראשונות מספר הלימוד או משיעורים , יקח ספר קל ומעניין — או עתון יומי — וינסה להעשיר את אוצר ידיעותיו על ידי קריאה . בתחילה ימצא בכל שורה ושורה מלים שאין הוא יודע אותן , אבל הוא ידע את מבטאן , ידע את סוגן — אם שם עצם או פועל , אם יחיד או רבים . בעברית לא רק שלא 7 > ע את המבטא והסוג , אלא שגם לא תמיד יכיר מלה אשר כבר למד אותה . למשל , הוא למד את המלה " זכות , " במובן של "זכות אבות , " אבל בספרו מסמן צירוף האותיות הזר , מושג אחר לגמרי — את הקרניים הזכות של הלבנה . זוהי הסיבה שרבו כל כך בין טובי הציונים בני אדם , שהספיקו בשנים האחרונות ללמוד אנגלית , אך עברית לא למדו . הטיפוס הזה רווח עד מאוד במחננו בגולה , וקלות ראש היא להאשים את האנשים האלה בחוסר הרצון ללמוד את הלשון הלאומית . בוגר אינו יכול ללמוד מפי מורה ; השיטה לבוגרים היא לימוד עצמי , ואם קל הוא הלימוד העצמי לגבי כל לשון אחרת , בעברית קשה הוא עד מאוד — לא מפני קשי הלשון , כי אם מפני הכתיב , שהולדתו לפני המבול , ושם גם מקומו . בקדושת הא 1 תי 1 ת המרובעות אינני נוגע — אף כי גם להגן עליה אינני יכול , ולא הייתי מתאבל אילו הקיצותי באחד הבקרים והנה נתהפך הכתב המרובע לכתב רומא . אבל יהי מרובע או עגול או עגלגל , מוכרחים אנו למצוא איזה פתרון לשאלת התנועות , להמציא איזו אותיות חדשות שתסמנה את הקמץ והפתח וכוי , או לכל הפחות את הצלצול של a ושל . e גם היום מורגש הצורך הזה על כל צעד ושעל ; אף בארץ-ישראל רבו דוברי עברית כפלי כפליים מקוראי עברית , אבל את ה"התפרצות" הסוערת של הצורך הזה נראה בעינינו בעתיד הקרוב , כאשר , אולי , תיווסד ( אני מדגיש "תיווסד , " לא רק "תיפתח" רשמית ) האוניברסיטה העברית . אז יבואו אל הארץ צעירים שרכשו להם ידיעה של הלשון העברית , אותה ידיעה , שאנחנו בימי עלומינו ידענו צרפתית או גרמנית , בגלותנו אל בתי המדע של ברן או ז'נוור ., "די להבין את תוכן ההרצאה . " אלא שבגרמנית ובצרפתית מידה זו של ידיעה מספיקה גם להבנה — לכל הפחות להבנה למחצה — של ספר או "תקציר" מדעי , בעוד אשר בעברית את הפרופסור יבינו ואת הספר אף לא יפתחו . תרופת הניקוד המלא , אשר להודו מקריבים טובי מו"לינו את כספם ועמלם , אינה תרופה . ספר נפוץ הוא ספר זול . ספר זול יש לסדר במכונת אותיות ולא ביד . מכונת אותיות לניקוד מלא עוד לא הומצאה , וספק אם אפשר להמציאה . וגם כי תומצא , לא תפתור את השאלה . אין לך סופר , חוץ מיוצאים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר