|
עמוד:135
הדת ... הדור , שאני שייך אליו , — תוצר ההתבוללות הרוסית במחוז הדרום , שלא היה בו ישוב עתיק בעל מסורת עתיקה — דורי זה לא היה , בעצם , " אתיאיסטי . " אתיאיזם הריהו בכל זאת נקיטת עמדה , הבעת דעה , ולו גם שלילית : "אני מצהיר כי אין אלוהים " ! בדורי בכלל לא הצהירו דבר . " אולי יש אלוהים ואולי אין — וכי זו דאגתי ל" אדישות אין קץ , בלא עקשנות כבושה , בלא חרון וכעס ; יחס כמו לשלג של אשתקד . איש לא יגיד כי דור כזה הוא בהכרח דור של גזלנים ופושעים . אפשר שדורי נתן לעם ישראל בני אדם הגונים בשיעור שאינו קטן מזה שנתן כל אחד מן הדורות שלפניו . יש טבע אנושי שלגבי דידו "לא קיימת" מוסיקה או שירה , וטבע אנושי זה יכול להקיף בני אדם אינטליגנטים בהחלט . ואולם השאלה נשארת בעינה : האם טבעם של בני אדם אלה אמנם מפותח ב ש ל י מ ו ת ו י האם רוח שלימה ובשלה מכל צדדיה היא רוח זו שלא נתברכה בחוש לתפ 1 ס את הקסם שבצלילים מוסיקאליים , ואף זו , שבשבילה הסוניטה היפה ביותר אינה אלא בליל חרזני של מלים ? המוסיקה והשירה — שני רגשות עמוקים ורבי עצמה הן ; בריה אנושית , החסרה אחד מהם , או שהיא חסרה את שניהם כאחד , היא בריה מרוששת , נוטה לעצבות , מקופחת . ואולם מה הן השירה והמוסיקה לעומת אותו רגש עמוק , שהשירה והמוסיקה הן , אולי , מתולדותיו ? הגעגועים בנשמת האדם — הם שאילצו אותנו מאז אדם הראשון למלא בסודות רוטטים את השמיים והארץ , את הנהר , הים והיער ; הם שהביאו את האדם לידי כך שיכרע ברך לפני כוח , שאותו לא ראה מעודו ; הם שגרמו למלחמות , שאילפו תליינים וגיבורים , שיצרו אדריכלות וציור , פיסול ופילוסופיה . מכל הגורמים הרוחניים בדברי ימי עולם היתד , rnn הדת הגורם החזק ביותר ; בימי הביניים היה זה , אולי , הגורם החזק מכל הגורמים , הרוחניים או ה"חומריים . " והנה , לאחר כל זאת קם דור שלגבי דידו "אין כל הבעיה קיימת , " וכל עניין הדת הוא , בעצם , עניין שבאי הבנה , אגדת השלג של
|
|