הדר

עמוד:130

הדר " הדר" היא מלה עברית שכמעט אינה ניתנת להיתרגם לשפות אחרות . היא מאחדת בתוכה תריסר מושגים שונים : יופי חיצוני , ערך עצמי , דרך ארץ , נאמנות . אולם "תרגומו" המלא בלשון חיי הממש חייב להיות הבית"רי ! עצמו בדרך עמידתו והליכתו , בעיסוקיו ובדיבורו ובמחשבתו . מטבע הדברים , עדיין רחוקים אנו כולנו ממצב כזה , ולא בדור אחד יכול עם להגיע אליו . אך ה"הדר הבית"רי" חייב להיות שאיפת יום יום של כל אחד מאתנו : כל צעד מצעדינו , כל תנועת יד , כל מלה על דל שפתינו , כל פעולה ואפילו כל רעיון עלינו להעמיד תמיד ובחומרה במבחן מנקודת מבט ה"הדר . " חשוב הדבר לא רק משום שכל אדם מן הדין שישאף ל"הדר : " חשוב הדבר במיוחד לגבינו היהודים . כבר הוזכר כאן , שחיי הגלות החלישו בנו רבים מן האינסטינקטים הבריאים של עם נורמאלי , ובייחוד סבלו מכך הצורות החיצוניות של חיינו . כולנו יודעים , כולנו מתאוננים לעיתים קרובות כשאנו מסיחים בינינו לבין עצמנו , שהיהודי הממוצע חושב למותר ליתן את הדעת על התנהגותו בחוץ וחזותו החיצונית . הרי אין זה דבר של "מה בכך" י הרי זוהי אחת משאלות העיקר של הכבוד העצמי . ממש כשם שחייב אדם ליתן דעתו על נקיון גופו לא משום "מה יאמרו , " אלא פשוט משום כבוד עצמו — אפילו הוא חי לבדו על אי — כך עליו לחנך עצמו , שבכל מוצא פיו ובכל תנועה משלו תורגש אותה ההערכה של "הוד מלכות" עצמית . כי לכל אדם יש "הוד מלכות , " ובייחוד לכל יהודי . אם יש לה למלה " אריסטוקראט" משמעות כלשהי , יכול שתהא לה משמעות אחת בלבד : " אריסטוקראט" הוא זה , שלא הוא בלבד , אלא אביו ואבי אביו וקודמיהם היו תמיד , דורות על דורות , אנשי תרבות , כלומר , אנשים שאינם חיים "סתם 1 חבר "ברית יוסף תרומפלדור , " תנועת הנוער של המפלגה הרביזיוניסטית . — העורך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר