יהודי המזרח

עמוד:122

יהודי המזרח הזמן לא הגיע עדיין לכתיבת מאמרים , על כן ארשה לעצמי לרשום בקיצור את השקפתי על הפוליטיקה הרצויה — לפי דעתי — בנוגע ליהודי המזרח . אלה שיודעים כי דרשתי התקרבות הדדית בין ספרדים ואשכנזים יתפלאו , אולי , כשאומר להם כי אינני שואף להתבוללות פנימית , ליצירת טיפוס יהודי משותף , לו גם בעתיד היותר רחוק , יש גוונים שונים בכל אומה גדולה , לכל אחד מחלקיה יש יתרונותיו המיוחדים לו , ואת אלה , כמדומני , צריד לפתח בלי להשקיע ולהטמיע את ה"למינהו" שבכל אחד בתוך איזה כיור כללי . אין רצוני להתעמק פה בפסיכולוגיה של עדות ישראל , אבל רואה ומרגיש אני כי יש נימין בכינורו של ספרדי שאינם בפסנתרו של אשכנזי , ולהיפך . אולי יש הבדל קל בגזע , בתרכובת הדם , או אולי אין פה סיבה אחרת כי אם דורות של פירוד מקומי והיסטורי , אבל האשכנזי יוצא מהגיטו שבצפון מצוייד חריפות והתמדה ומרץ יותר מאחיו בשאר עדות ישראל , בזמן שלספרדי מסלוניקי יש אותה בריאות הגוף והרוח , אותו שקט ובטחון פנימי , אותו מבט ישר וקולע אל המטרה , שחסרים כל כך לבני רוסיה או גאליציה הפזיזים , הנרגזים והמפריזים בלי הרף . אנו מקווים כי במשך הזמן יבריא גם האשכנזי מחסרונותיו אלה , כמו שגם הספרדי יתפטר ממחלותיו הוא . אבל אינני רואה כל ערך בהתמזגות מלאכותית , שממנה , אולי , תסבולנה ולא תדווחנה שתי התבניות הללו . וגם יותר אפשר להגיד : בקרב העדה האשכנזית עצמה יש גוונים לא דומים זה לזה — יש ה"ליטאי" החריף , הספקן , המנתח , המתמיד , יש הדרומי , יותר רענן , פחות מורכב , קצת " גויישער קאפ" " ] ראש של גוי , [ " בעל דמיון פועל ובונה ובלתי מתפלפל , יש ה"פולני" המזוקק משניהם בהתרגשותו , עשיר משניהם בליריסמוס פנימי ובגעגועי נצח , שהם מקור כל שאיפה . גם את אלה אין , כמדומני , למזוג . טוב לנו , להיפר , כי ישארו כל אחד "למינהו" וישפיעו זה על זה וישלימו זה את זה ; וכך גם התימני , זה החזיון החדש , הטרם חקור , אבל המבטיח

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר